Hei.
Er en stund siden jeg har postet her nå, men har til gjengjeld en skikkelig utfordring nå. Må bare advare at dette nok blir en litt lang post... Var litt usikker på om jeg skulle ta det her siden jeg har diverse fiskearter i mitt kar, men siden fisken det nå gjelder er en gullfisk tar jeg historien her.
For en ukes tid siden oppdaget jeg plutselig at min minste gullfisk (er vel ca 4-5cm) fikk noen vorter/utvekster på ene siden, ikke særlig store i diameter, men bemerkelsesverdig spisse og relativt kraftig utstående. Så ut som noen små pinner/bein som presset huden kraftig ut, men uten noe direkte sår, selv om det var litt rødt (var vel en 3-4 slike utstikk på en side av fisken, ca midt på kroppen). Dette fulgte jeg nøye med på, og så ut til at det varierte litt i intensitet (utstikk) over noen dager, for så å bli mer eller mindre helt borte, og jeg pustet lettet ut. Jeg tok også et ekstra vannskift i denne perioden, og alle andre fisker virker friske og raske, og vannkvalitet er tilsynelatende god.
Men så, noen dager senere kom jeg hjem fra jobb og oppdaget plutselig at denne gullfisken var enorm, kraftig oppblåst (slik at skjell sto litt ut) og med stygt utstående øyne

Da fikk jeg litt panikk og leste litt om fiskesykdom, byttet vann igjen, og vurderte om jeg rett og slett skulle avlive stakkaren (mest da i frykt for de andre fiskene).
Jeg kom på at jeg har den gamle 130liter'n stående tom, så jeg tok heller frem det, fylte vann og flyttet den syke gullfisken over dit.
Status for den nå er at hevelsen har gått veldig mye tilbake, og den har nå bare snev av symptomer, men virker kanskje noe svekket almenntilstand, holder seg stort sett i ro, og spiser ikke. Akkurat adferden tror jeg selv også kan skyldes omgivelsene da, stakkarn er jo helt alene i et kar uten noe annet enn vann, ikke noe strøm å jobbe mot, annen fisk å jage, sand å grave i, eller planter å nappe, så vet ikke helt hva jeg skal forvente av aktivitet under slike forhold. Til tross for sine kraftige symptomer var det både god aktivitet og matlyst helt frem til flyttingen, men turte ikke ha han sammen med de andre.
Ok, det var status akkurat nå. Siden jeg er interessert i flysikkerhet og flyulykker vet jeg at praktisk talt alle flyulykker skyldes en serie av feil som tilsammen danner grunnlag for en ulykke. Jeg tenker da at denne tankegangen kan overføres også til akvariet, og har derfor lest mye, og tenkt mye tilbake. Jo mer jeg tenker, jo mer går det opp for meg at jeg burde ha sett dette komme lenge før

Jeg vet ikke i hvilken grad det har relevans for videre råd, men jeg tar med det jeg mener har vært av "hendelser" i mitt kar. Jeg har en stim av silvertiptetra og øksehaletetra (navn sånn cirka) og for en del uker siden havnet et insekt oppi mitt kar, de som var aktive med å spise dette var disse små stimfiskene, og jeg tenkte at det var greit nok.
Så etter en ukes tid la jeg merke til at det manglet noen av de øksehaletetra'ene, men gjorde ikke noe stort nummer av det annet enn å se etter rester/død fisk. Fant ingen, og tenkte vel egentlig at min kjære Koi kanskje hadde tatt seg et mellommåltid i form av småfisk...
Så en stund etter det igjen kom det mest allvorlige tegnet jeg inorerte, en av de små øksehalefiskene var kraftig oppblåst (og ved ettertanke også med litt utstående øyne) Hadde aldri sett noe slikt før, så tenkte at den var forspist, siden jeg har sett før at enkelte fisker blir synlig større etter et godt måltid.
Dagen etter var den enten borte eller frisk, ikke så helt lett å telle disse fiskene da de raser rundt mesteparten av tiden. I ettertid ser jeg at den er borte ut fra antallet.
Beklager at dette ble en forferdelig lang utredning, men jo mer jeg har lest, jo mer går det opp for meg at jeg sansyneligvis har/har hatt en sykdom gående i mitt kar over noe tid, og ser at det ikke er uvanelig å smitte sykdommer ved spising av døde fisker, og mistenker at den nå syke gullfisken har spist seg syk. Vet ikke om dette insektet har noe med saken å gjøre, men leser at forurensing er en vanlig grunn til i alle fall Pop-eye og jeg tror ikke vannet har vært spesielt dårlig i denne perioden, så tenker derfor på andre mulige årsaker.
Ok, det som vel er spørsmålet er hva jeg gjør nå, det er ingen tegn til sykdom blandt noen av de gjenværende fiskene, jeg er jo også nå svært observang så håper og tror det går bra, men vet ikke hva jeg skal gjøre med den syke gullfisken?. Hvor lenge i karantene, bør den tilbake i det hele tatt?, og hva hvis flere blir syke??
Edit, bare legge til, i tilfelle det ikke kom klart frem, jeg har nå 4 stk øksehaletetra igjen, dvs at 4 stk av disse er døde/borte og det er de eneste fisk som har dødd så langt. Bare en av de registrerte jeg noe galt med som beskrevet før, resten er bare vekk...