Vel, ut ifra det du sier at vannkvaliteten er bra, og at vi kan utelukke det, så kan det bli som du sier en utfordring å finne rot årsaken til utbruddet.
Jeg utelukker ikke at insektet kan være synderen, men jeg har til gode å høre at noen har fått sykdomsutbrudd ved at fiskene spiser insekter som havner i akvariet. Du har nevnt symptomer som kan indikere flere sykdommer, og det er derfor ikke så lett å stille noe god diagnose på dette.
Inntil videre så forbeholder jeg meg fokuset på gullfisken i karantene:
I og med at det ser ut for at symptomene er avtagende på gullfisken, så vil jeg anbefale deg å beholde den i karantene inntil videre og observere nøye vannkvaliteten. Pass på at vannparameterne er helt optimale, og at disse ikke varierer ved vannskifter. Jeg ville også tatt opp temperaturen 2-3 grader i forhold til det som den har gått i tidligere (øk med en grad om dagen), samt ha oppi mer salt (rundt 50% mer i forhold til normal dosering). Ikke la temperaturen variere ved vannskifter, dvs vannskifter med temperert vann. Jeg ville også ha kjørt på med en luftestein slik at man i alle fall er sikker på at vannet blir mettet med oksygen. Få også sirkulasjon i vannet ditt med en pumpe.
Hvis den ikke vil komme opp til overflaten for å spise, så bruk litt synkefôr og se hva som skjer.
Når det gjelder det andre karet, så ville jeg også her være nøye nå med vannkvaliteten og parameterne.
__________________ Carpman |