View Single Post
Old 14.09.2009, 10:21   #12 (permalink)
Pedro
Member

Default OBS ikke bruk Sigural

Gjort flere undersøkelser og fant denne uttalelsen fra en akvarist:

"Mange har brukt Sigural med stort hell, mange har brukt Sigural med heller fatale følger. Grunnen til dette synes å være at Sigural, som før ble produsert av Hesselberg AS, og var godkjent for drikkevannstanker ikke lenger produseres av Hesselberg. Det er nå Scanox som produserer denne malingen. I et forsøk på å utvikle denne malingen til også å innbefatte mørkere farger, ble det gjort en produksjonsendring. Dette resulterte i et høyere innhold epoxyharpiks i produktet. Jeg vil også presisere at Sigural i dag IKKE er godkjent i drikkevannstanker. Denne godkjennelsen ble tilbakekalt etter forandringen i den kjemiske sammensetningen i malingen. Det var imidlertidig en økonomisk gevinst for Scanox å kunne leverer den i flere farger enn det var å opprettholde det lave epoxyharpiksinnholdet. I en telefonsamtale med Scanox ble jeg sågar fortalt at Sigural sannsynligvis vil falle av etter en stund ved bruk under vann. Han ville ikke på noen måte anbefale å bruke det i akvarium. Skulle det allikevel brukes var det iallefall å anbefale minimum 2 ukers herdetid på epoxyen, for å lufte ut epoxyharpiks, samt å la den malte flaten stå ute under rennende vann i ytterligere 1 uke. Han regnet allikevel med at malingen ville flasse av i løpet av kort tid. Personen jeg referere til her er selv akvarist og har gjort sine egne erfaringer med dette produktet, og hos han flasset det av etter noen måneder. Han luftet karet som nevnt over, og fikk ikke noe unormal reaksjon fra fisken, men som sagt malingen falt av. Han trodde det kom av en kjemisk reaksjon mellom akrylmalingen under og epoxymalingen, men kunne ikke si det sikkert. Så konklusjonen på dette produktet må derfor bli:
Bruk det på garasjegulvet, men ikke i akvariet. "

Gikk nesten galt det der......................
Pedro is offline   Reply With Quote