Thread: Hvor mange?
View Single Post
Old 12.06.2007, 15:44   #3 (permalink)
Carpman
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hei Gunda.
Det finnes løsninger for lys som kan benyttes, men vær obs på at du ikke velger en løsning som forverrer temperatur situasjonen din. Du kan f.eks gå for noe som en IKEA lampe med spotpære i eller lignede og som ligger så høyt over at den ikke påvirker vanntemperaturen i bollen (selvfølgelig ikke den mest ideelle lyskilden). Det skal også finnes noen lysstativer beregnet for boller som bruker 15W pærer eller noe sånt (mener jeg har sett slike hos Oslo Zoosenter).

Når det gjelder temperatur, så har du vel egentlig foreslått den løsningen som passer bra i ditt tilfelle. Vær også påpasselig med å plassere bollen i et rom som er minst mulig utsatt for store temperaturendringer samt hvor sollys ikke når den. Med andre ord mest mulig skyggefullt (men dette vet du helt sikkert).

Ang hvor mange slørhaler du kan putte oppi denne bollen på 20-25L, så vil jeg si ikke mer enn 2 stk på maks 4 cm, men jeg vil også si at dette bør kun være temporært, og at etter 1-1,5 år så bør du vurdere en annen bopel for disse.

Hvis dine målinger er riktig på 0,1 i nitritt, så er dette innenfor ”safe limit”, men vær obs på at du allikevel kan krasje bollen når du introduserer fisk. Har du tilsatt Tetra Bactozym eller lignende bakterie fremhevende produkter? Tror jeg også ville ha hatt slike remedier liggende på lur når fiskene blir introdusert, og evt. tilsatt litt mer av dette etter et par dager.
Hva har du målt GH til? Denne kan du ha på rundt 7-8. Du bør også ha en KH på minst 5 da pH fort kan variere i et slikt lite miljø.

Lykke til