View Single Post
Old 03.07.2007, 13:31   #1 (permalink)
CarpeDiem
Junior Member

Question Koi som blinker?

Har akkurat satt ut noen koi på ca. 25 cm i en ny dam på 5 x 9 meter, dybde opptil ca. 80 cm. Dammen er foret med Firestone EPDM gummimatte. Jeg har målt pH til 7,5 og har tilsatt litt skjellsand som buffer da vi har overflatevann fra kommunen. Nitritt målte til 0,2 noen dager etter innsett. Det er plantet inn endel vannliljer og noe "sumpgress". Dammen har noe rullesten og "rullegrus" på deler av bunnen. Jeg har lagt inn dobbeltduk under sten for å sikre mot slitasje i bunnduk. Det hender en av fiskene "freser" forbi denne overgangen fra den ekstra duken og snur seg på siden. (blinker) Kan dette være et forsøk på å blåse ut det av bunnfallet som har lagt seg under ekstra-duken eller er det kløe pga. parasitter? Fisken har stått i dammen i fire dager. Temp nå om dagen er ca 17 grader.

Dammen renses av et PowerBead 10 filter med en 10.000 liters pumpe. Etter filtrering splitter jeg vannet slik at halvparten går forbi 36 W UV. Den ene delen går til et "fossefall", mens det UV-rensede vannet renner ut i dammen i den andre enden. Jeg tilsatte Mikro-start i både pulver og flytende form ca. en uke før fiskene ble satt ut og tre dager etter tilsettning av Aqua-start.

Med andre ord: Det jeg lurer på er om det er sannsynlig at fiskene kan vise slike symptomer fordi det er nye omgivelser, nye fisker osv. kan det være en tanke å salte vannet til 0,1%?

Ole-H
Attached Thumbnails
koi-som-blinker-01072007.jpg  
CarpeDiem is offline   Reply With Quote