View Single Post
Old 20.07.2007, 07:42   #8 (permalink)
Chasys
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Hvor lenge fisken bør være i karet for behandling kommer helt an på hva som feiler den og hvor fort den blir frisk. Hvis du tenker på ny fisk du kjøper inn så ville jeg latt dem gå i minimum en måned i karantene. Noen vil ha dem flere måneder i karantene. Da gjerne hvis en kjøper fisk på høsten. Og selv om fisken har gått i karantene i butikken og behandlet for parasitter o.l. er den ved transport nok engang blitt utsatt for mye stress osv. at en ny kortere karantene kan være lurt. Men det er selvsagt viktig at fisken har det godt så lenge den går der. God plass, godt vann, god mat. For fisken skal ikke bli syk av å gå i karantene heller

Jeg håper det går bra med den syke fisken din da en slik adferd vanligvis gir dårlige odds Men det er ikke alltid lett å si hva som feiler en fisk uten å undersøke den først. Jeg har hørt mye rart om oppførsel til koi og sett samme symptom som du beskriver. Noen ganger går det over av seg selv, andre ganger dør fisken innen få dager. Hadde et slikt tilfelle selv for 3-4 år siden av den fatale sorten. Den fisken hang med hodet ned og mot slutten pustet det også ganske fort så ja, det var ikke vanskelig å se at den var alvorlig syk og ikke bare inntatt en rar sovestilling. Det tok bare litt over en ukes tid før den døde av en eller annen bakteriell infeksjon. Det var kun den ene og ingen spredning til de andre. Hvor lenge har din oppført seg slik?
Hvis det er parasitter på fiskene baner de vei for bakterier så det bør en sjekke ut og ev. ordne opp i. Og vanntesting, vannbytte, rense bort organisk avfall, og ev bruke bakteriedrepende stoffer for å redusere mengden bakterier i dammen. Den syke fisken ville jeg tatt inn og sett om den kan reddes. Det er vanskelig å si når en ikke ser fisken som sagt om dette er alvorlig. Uansett vil ikke noen dager med litt varme (28 grader) og salt (0,5%) skade. Og selvsagt godt med lufting.