View Single Post
Old 19.02.2008, 17:34   #2 (permalink)
Taho
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei

Skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan, men trenger flere opplysninger først Hvor ofte bytter du vann i tanken din? Tester du vannet?
Hvordan puster fiskene? Hadde den som døde et slikt belegg? Klør fiskene seg mot bunnen el gjenstander? Klemmer noen av fiskene finnene mot kroppen?
Er noen av fiskene nye? Når hadde du sist noe nytt i akvariet?

Det er flere muligheter her, en mulighet er at fiskene har fått en parasitt som heter Chilodonella eller oodium. Chilodonella gir et melkeaktig hvitt belegg på fiskens hud, og sprer seg veldig raskt. Kan kureres med salt (1-2 ukers behandling) Oodium gir et fløyelsaktig, men ofte gyllent belegg på fisken. Det bør en bruke et anti parasittmiddel for å bli kvitt. Om det skulle være en av disse, ville jeg gjette på Cilodonella siden fisken ble bedre ved vannbytte+ salt.
en annen årsak er skade på slimhinnen til fisken pga dårlig vannkvalitet - kureres ved hyppige vannbytter En siste mulighet er en bakteriell infeksjon som er trigget av samme årsak som sist nevnte. Jeg tror jeg heller mest til en av de siste mulighetene, siden fiskene ble merkbart bedre ved vannbytte.
Trenger derfor svar på spm for å kunne si noe mer

Lykke til

Last edited by Taho; 19.02.2008 at 17:36. Reason: trykkleif
Taho is offline   Reply With Quote