Hei, igjen
Ut ifra de opplysningene du har gitt, og bilder er det vanskelig å si noe helt konkret om hva som feiler fisken din.
En ting jeg er rimelig sikker på er at vannkvaliteten ikke er den beste. Å bytte vann hver 14 dag, slik de har sagt i dyrebutikken, er for lite. Gullfisk skiller ut store mengder giftstoffer, og filteret ditt skal omdanne disse først til nitritt så til nitrat. Både amoniakk som fiskene utskiller, og nitritt er giftig for fiskene dine, selv i små mengder. Nitrat som det omdannes til er ikke like giftig, men alikevel skadelig i store mengder. Tror at planten som råtnet også har vært med på å forurense vannet ditt, det dannes store mengder giftstoffer (nitritt) av råtnende planter. Fordelen med friske planter er at de faktisk forbruker nitrat
Siden fiskene ikke klør seg, og du ikke har hatt noen nye ting i akvariet kan vi sansynligvis utelukke parasitter.
Da står vi igjen med skadet slimlag, bakterieinfeksjon og sopp (som en fugl hvisket meg i øret at jeg hadde glemt å nevne

) Alle disse kommer mulig av dårlig vannkvalitet. Jeg ville byttet ihvertfall 30 av vannet hver dag(10 l) i en periode, og fortsatt å tilsette akvariesaltet i byttevannet(1 tsk
pr 10 l). Husk at vannet skal være samme temperatur som det du tar ut. Samtidig ville jeg kjøpt inn et medikament som tar både sopp og bakterier hos akvariefisk, og følge nøye med fiskene. Om fiskene blir dårligere/ belegget sprer seg ville jeg gått for medisinering, men er selv av den mening at man unngår medisiner så langt det er mulig
Vanlig vannbytterutiner når man har gullfisk med tilstrekkelig plass er 30% i uka
Det er flott at du har tenkt å gi fiskene et større akvarie! Jo større akvariet er, dess lettere er det å holde stabile verdier i karet, husk at man regner MINIMUM 30 liter vann
pr. gullfisk(helst 50).
Det du først og fremst trenger å holde kontroll på er verdiene av amoniakk, nitritt, ph og gh. Dette får du kjøpt tester for å teste hos din lokale dyrebutikk, og bruksanvisning følger med.
Håper dette var til hjelp

spør gjerne om noe av dette er uklart, eller om du lurer på noe mer.