Heisan.
Jeg er , om ikke lidenskapelig, så ihverfall ganske interessert i fisk.Vi har ett akvarium på 110 liter, ett på 70 liter og en 10-liters bolle med en kampfisk...Siste skudd på "fiskestammen", er en hagedam. Dammen er ikke stor; ca 4500 liter, og 45 cm på det dypeste.Der bor 8 gullfisk (str. 10cm,ca). 5 sandflyndrer (ca. 5 cm), og 5 små stimfisk av ukjent art. "Villfiskene" er fanget i en elvemunning, der de svømte i ferskvann/brakkvann.Jeg bor i Bergen, med milde vintre, så jeg tok sjansen på å la de overvintre i dammen. Det har gått helt fint. Trodde at fisker gikk i en dvale om vinteren, men her svømmer de rundt når det er mørkt. Temp. i dammen ligger mellom 3 og 5 grader. Det har også vokst en god del alger frem i løpet av vinteren. Jeg har ikke foret etter at temp. gikk under 10 grader. Hvordan blir jeg kvitt algene? Bør jeg ha en vårrengjøring, lignende en rengjøring av et algebefengt akvarie, eller er det skadelig for fiskene? Vil ikke skade fiskene, når de har overlevd vinteren med glans(så langt)

Gode råd mottas med stor
takknemlighet...
Hilsen Irene