I år skal jeg utvide dammen til ca. 9.000 liter, og gravearbeidet er allerede påbegynt, men måtte avbrytes grunnet snøfall som kom i påsken.
Jeg har laget en skisse til hvordan jeg ønsker dette, og har noen spørsmål :
Mitt mål er :
- Større dam, slik at fiskene også kan overvintre ute
- Mer fisk

- Installere bunndren
- Bedre vannfall, slik at det også tilføres luft i vannet
Kommentarer :
1. Hvilket nytt filter skal jeg velge? Fått anbefalinger både på Biostep 10.000 og EasyPod. Om jeg velger EasyPond må jeg ha et UV-filter, hva anbefaler dere. I Biostep er jo UV-filter inkuldert..
2. Bør jo ha luft i vannet mht vinteren som kommer, hva slags luftpumpe m/stein anbefaler dere?
4. Den filterpumpen (vortech 3500) som jeg har , blir nok nu i minste laget, så hva anbefaler dere av ny? Det enkleste er jo at pumpen står tørt etter filter og UV-lys. På den gamle damen stod pumpen i dammen og pumpet opp til Powerclean, og det fungerte jo bra det også, men det er jo mindre slitasje på pumpen om den står tørt etter filter. Jeg kan jo også kjøre denne pumpen i kombinasjon med den nye pumpen, slik at en pumpe går på filter, og en pumpe går på vannfall.
5. Skimmer.... trenger man dette, eller er dette bare kjekt å ha? Jeg har bare duk i dammen, og skal jeg ha skimmer, så bør jeg vel støpe denne fast, slik at skimmeren står stabilt.
6. Hva er fordeler/ulemper med skyveventil, kontra kuleventiler?
legger også ved 3 tegninger over den nye dammen, og hvordan jeg har tenkt dette. Tar gjerne imot kommentarer eller forslag til å gjøre dette annerledes.