Hei Folkens
Har hatt en dam i hagen i alle år, satte ut karper og noen gullfisker ut for 2 år siden, hadde en større renovering av dammen nå i sommer.Har lagt med noen bilder før under og etterpå, men i forbindelse med renovering har jeg gjort en kjempetabbe, ved at jeg satte fisken ut i vannet rett etter oppussing. Hadde ikke edikk i vannet først (2 omganger som jeg leste etterpå) har skiftet vann
en gang
pr uke ca 10%
pr gang. vannverdiene nå er følgende PH=8 til 9,
KH=4-5,GH 4-5og nitrit no-2= <3mg/l, håper verdiene er innenfor grensene, utstyr som er montert i dammen er følgende :
1 Stk Filter Hozelock Trimamic+ 20000
2 stk Hozelock Vorton 27000 UV lys som er koblet i serie(4x11W tot 44W)
er koblet mellom Saturn boster og filter
1 stk Hozelock Saturn boster som står foran filteret
1 stk Hozelock Luft pumpe som gir 45 liter
pr min. hvor 2 utak er lagt i
dammen for å gi ekstra oksygen-
1 stk liten pumpe for fontene
1 stk Pumpe fra Aqua El type PFN-20000
En stund etter at fisken var satt tilbake fikk noen av dem Sopp dette behandlet vi med eSHa-2000 og fikk vekk soppen med det(tror jeg)
men etter å ha lest på forumet så er jeg redd for at jeg fremdeles har sopp og nå også har fått en eller annen form for parasitt, endel av karpene hopper ganske mye og slår kraftig i lufta for deretter å gni seg mot bunnen av dammen.
Dammen inneholder ca 15000 liter og varierer fra 4-5 cm til ca 60 cm på det dypeste, arealet er ca 30 til 35 m2.
Hva gjør jeg nå for å bli kvitt soppen og parasittene på fisken og i hvilken rekkefølge bør jeg gjøre behandling????.
Som en kan se på bilde er det veldig mye blader som kommer fra Piltrærene
ville jeg gjerne å montert en skimmer som kan ta overflate bøsset, er det noen som kan anbefale meg en , ser for meg en som suger og sender vannet rett ut i dammen i gjen da filteret som jeg har, mest sansynlig ikke klarer mer.
Sender med noen bilder av dammen og bla. en syk fisk (den har tatt kvelden desverre )
Håper noen kan hjelpe meg , jeg blir bare mer å mer frustrert over fisken, jo mer en leser josykere tror jeg de er

en føler seg som reine sjuklingen på fisken vegne.
En annen ting på slutten er det noen som bor i nærheten av tønsberg bor selv på Husøy, som eventuelt kunne tenke seg da å ta en tur på en kaffe og sammtidig berolige en stakkars sjel.
Mvh
Nils BM