Originally Posted by Vidar-Alexander Her hos meg er det aldri isfritt.
Det viktigste er å ha en dam som er dyp nok (min. 1,5 meter) Ingen/minimal bevegelse i vannet, slik at fiskene sparer energi og at det "varme" vannet på bunn ikke blandes med det kalde vannet på overflaten. På ca 1,5-2 meters dyp, vil det være jordvarme som holder vannet på ca 3,5-4 grader. I overflaten vil vannet være på frysepunktet.
En ting som ALDRI må slarves med i forbindelse med overvintring, er rengjøring av dammen på høsten. Dette har jeg lært på den harde og dyre måten...
Rengjøring bør skje før fisken går helt i dvale, slik at de stresses minst mulig.
Ellers i løpet av vinteren kan man godt ha en brusestein med oksygen liggende på et høyt punkt i dammen. Dette stedet kan det legges isopor e.l. over, slik at man får et lite luftehull i isen. Man får også kjøpt "isfrihette" for å holde luftehull i isen.
Håper ikke du får for store tap. Husk at våren er en hard tid for våre Koi. |
takk! Jerg skal ha et hull i isen til neste år, kansje være nøyere med rensingen, kansje lurt og ha en duk så blader ikke kommer ned, den ene jeg fant kan jo ha død av gassene som samlet seg under isen, men er det en sjanse for at de andre kan ha overlevd selv om den ene døde?