View Single Post
Old 24.03.2007, 18:23   #2 (permalink)
Chasys
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Originally Posted by mjoks007 View Post
Hei, jeg bare lurer på når man skal legge rør fra bunndren til filter og videre ut til dammen igjen, må man ha spesial rør eller en spesiel tykkelse eller er det samma....? Uansett, hvor mye koster slike/vandelige rør jeg må ha, vet jeg må noe ventil også muligens.
Når du har gravd ut dammen skal du legge ned bunndren og rør. Du graver en gate til røret og en fordypning til bunndrenet. Best om du lar bunnen skråne ned til dit bunndrenet ligger. Da vil det fungere best. Du bruker pvc rør. Priser varierer, men tipper det er noe over hundrelappen pr. meter rør. Røret limer du i bunndren. Her må du være svært nøye med rengjøring og liming for det må være 110% tett. Spør en rørlegger hvordan det skal gjøres, eller få han til å lime den biten for deg. Vanlig mål er 110 mm på røret og samme med bunndren. Finnes mindre men det er for små dammer og kar.
Legg betong rundt bunndren og rør så disse ligger stødig og fast på bunnen. Når du er sikker på at dette er bra, kan du legge ned duken og kutte hull der bunndrenet kommer.
Rør tilbake til dammen legger du opp der du vil ha dem. Monter en gjennomgang i duken hvis du skal ha returvann inn under vannflaten. Her bruker du 50mm rør eller slange. Ventiler må du ha. Lag en plan over røropplegget ditt og se hvor du må ha ventiler for å stoppe vannstrøm eller dirigere vannet dit du vil. Og hvis noe utstyr skal demonteres, at du da kan stoppe vannet med ventiler der. Håper dette var litt til hjelp