Thread: forvirret
View Single Post
Old 17.04.2007, 20:15   #4 (permalink)
Helene
Member

Helene's Avatar

Default Hei Silja!

Det kommer jo alt an på størrelsen av dammen. Økonomi er nok det som setter begrensninger for oss alle når vi setter drømmen om dam ut i livet. Noen har spart seg opp en pen sum som man kan bruke og gjøre dammen noenlunde ferdig fra første stund, andre må forholde seg til eksisterende innhold i lommeboka.. En løsning er å begynne i det små. Lage en liten dam med passe stort/dyrt utstyr. Men etterhvert skjer det jo som hos de fleste av oss at behovet for utvidelse melder seg, og kostnadene øker deretter. Jeg startet med en liten dam, oppunder 1000 liter, med noen gullfisker og innvendig filter. Totale kostnader ble vel ca 3000 -4000,-. Filteret gjorde vannet fint og klart. Fiskene overvintret, og vannkvaliteten har vært upåklagelig. Jeg kan godt nøye meg med denne dammen, men damgalskapen er jo over meg, og koi og utvidelse står nå for tur. Det denne begynnelsen har gitt meg, er gode erfaringer og lyst til å fortsette med hobbyen. Jeg har også fått mer konkrete planer og ideer etter å ha hatt denne dammen en stund enn om jeg hadde laget en stor dam til å begynne med. Men dette varierer jo fra person til person. Du får finne ut hvordan du vil gjøre det enten å begynne i det små og utvide etterhvert, eller satse stort fra start av. Det er jo synd om du må skrinlegge damprosjektet ditt da

Helene is offline   Reply With Quote