Originally Posted by Vidar-Alexander Hvis det finnes frosk naturlig i ditt nærområde, vil nok disse finne veien selv. Da vil de komme tilbake år etter år. Frosken er fredet i Norge, og man har ikke lov å fange frosk et sted og sette ut andre steder. Egg og rumpetroll blir fiskemat, og større frosk vil spise fiske yngel.
Jeg ser på froskene som et problem, og fjernet over 40 stk fra dammen nå i vår under opprydding. De har likevel vært her etterpå og lagt mange tusen egg i sumpen.... |
Froskene lever normalt 100 - 500 meter fra den dammen de ble født. De vil alltid komme tilbake til den samme dammen som de ble født i. Hvis det er normalt med 500 meter så kan det være muligheter med 1000 meter også. Hvis en da tekner en sirkel med radius på en km fra dammen så ser en at det blir store områder. Kjører en de lenger vekk, så er de kansje som hunder etc som vi leser om i aviser og ukeblader så vandrer veldig langt for å finne familien igjen
Men uansett er ikke dette det store problemet, bare tenk litt før en henter egg og slipper ut i ny dam. Jeg har aldri sett en eneste frosk i min dam, og dam har jeg hatt i mange år.