Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 13.06.2007, 18:16   #1 (permalink)
tos
Senior Member

Default Tilpassing og imunforsvar

Hvordan bygge opp imunforsvar og tåle norske forhold på importert fisk? Har noen andre meninger/synspunkter/erfaring enn jeg?

Jeg er av den formening at fisken er på samme linje som andre dyr etc. Den vil pådra seg forskjellige sykdommer etc etc og etter hvert bli sterkere og tåle mer. Fisk som overvintrer ute i våre dammer under kontrollerte forhold vil etterhvert tåle mer og få mindre sykdom for hvert år som går, og deres avkom vil bli sterkere. Dette er min erfaring. Wiggo og jeg var i forrige uke på besøk på http://www.koihacienda.com/index.htm
Her var det delvis hysterisk når det gjaldt renhold og hygiene. Minnet om da kona jobbet på BP nutricion sitt forskningsenter. Koi tåler nok litt mer enn vi tror. Det må ikke bli for sterilt.

En oppdretter sa engang noe slikt: behandle din koi godt og forsiktig, men ikke overdriv for da vil den bli syk og dø.

Kanskje viktig å ha nærkontakt
Et bilde fra iår.
tilpassing-og-imunforsvar-dam.jpg
tos is online now   Reply With Quote
Old 13.06.2007, 19:15   #2 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Må si er jeg er helt enig i den formeningen, det er som med mennsker, drar vi til sør europa og drikker vann blir vi syke, men ikke spanjolene, fransmenene osv. fordi de er helt vandt til det.

Last edited by Carpman; 13.06.2007 at 20:04. Reason: Fjernet Quote som var inkl fra innlegget ovenfor. Se "Brukerveiledning for posting i forumene"
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 13.06.2007, 21:24   #3 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Skal koiene tilpasse seg norske dam forhold må vi legge mye til rette for dem. Vannkvalitet er vår verste fiende eller venn.
Større koi har nok lagt de fleste barnesykdommer bak seg og er mer motstandsdyktig enn mindre koi.

Handlere som Koi Hacienda kjøper mange store og dyre kvalitets koi som går tett i karene med den paranoia at det kan slå ut bakterie - virus infeksjoner med tap av den levende kapital = store verdier og stress ved sykdom ++.
Old 14.06.2007, 16:30   #4 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Dette er vel noe av det samme som har vært innen akvariehobbyen. Har drevet med fisk/akvarier i over 20 år nå, og min erfaring er at fiskene tåler mye mer om de holdes i samme vannverdier o.l. som de drettes i.
Jeg er nå igang med andre kullet med Norsk oppdrett av Japansk Koi. Foreløpig som et prøveprosjekt. Merker allerede at hardførheten, med tanke på temp, og vannverdier er "bedret" i forhold til vårt klima.

Men vannet og dammen må holdes rent, for å unngå parasitter og sykdom. Eneste stedet vi vil ha en rik bakterieflora er i sump og filter.
Old 14.06.2007, 18:40   #5 (permalink)
tos
Senior Member

Tror nok Vidar Alexanders egenproduserte småkoi vil klare seg like godt om ikke bedre enn importert større fisk. Med å produsere selv så er jeg overbevist at vi vil få en sterkere og mer motstandsdyktig fisk. De sterkeste i utgangspunktet vil jo greie seg best. Men det ser ut som de trenger et år og to etter vi har fått dem, og da greier de seg godt. Men som dere begge sier så er det aller viktigste vannkvalitet, parasitter etc

Ps. Har ikke som vane å bade i dammen hvis det er noen som lurer på det. Har et dypt parti med ei stor helle over. Her kan fisken søke trygghet og her er det ca 5 grader hele vinteren. Så skulle bare under for å se om det var noe drit el pga som vi er enige om:vannkvalitet
Old 14.06.2007, 19:58   #6 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Var det gøy å se under vann overflaten da:P?
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 14.06.2007, 23:22   #7 (permalink)
tos
Senior Member

Ja, det som er litt kjekt er at fisken ikke virker stresset nå du er i samme element. Dette husker jeg godt fra da vi var unger og badet i elva her jeg bor, hvor det går opp mye laks. Du kunne svømme iblant ørret og klø laksen på ryggen uten den ble redd.

Men vi skal egentlig ikke holde på med for mye tull i koidammen, og hvis du må bade så husk å bruk riktig deodorant
Reply

Tags
imunforsvar, og, tilpassing

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules