Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 05.01.2008, 20:09   #1 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1
Default Tannpine

Vi har 4 koi som går i et 450L akvarium.
Her før jul da jeg skulle mate koiene våre så fikk den ene fisken en ubehaglig erfaring.
Kort tid etter at vår GinRin Sanke kom opp for å forsyne seg av pellets, så hørte jeg et skikkelig knas. Rett etterpå så spyttet Sanken ut en stein på rundt 5mm. Da skjønte jeg hva som hadde skjedd. Det må ha sneket seg noe grus blant plantene da vi kjøpte dem for et par år siden. I karet vårt har vi fin sand som de liker å rote i, men som alle karper er kjent for så er de også veldig glade i planter. Den må ha funnet steinen blandt en av plantene og hadde den mest sannsynlig i munnen da den kom og hentet seg en pellet, og under tyggingen så må den ha bitt skikkelig kraftig i steinen i stede for pelleten. Fisken ble litt rar etter hendelsen, men det forhindret den ikke i å komme opp igjen for ny runde med pellet.

Dagen etterpå så viste den symptomer på at noe var skikkelig galt. Da vi kom hjem fra jobb så lå den på bunnen av akvariet og sturet. Ved mating så oppdaget jeg at fisken bar preg på smerter ved at den unngikk å svinge til høyre når den svømte. Den tok til seg mat men stilte seg med hodet ned og gjorde noen merkelige vridninger samtidig når den spiste. Det virket som om den prøvde å flytte på pellen i munnen slik at det ikke gjorde vondt når den tygde. Det så også ut som om den enten med vilje, eller at det var en ettervirkning, var noe stiv i kroppen ved bevegelse. Fisken kunne stoppe opp og rygge eller rykke til som om det var en slags smerte iling. Det var helt tydelig at den ikke hadde det noe godt og dette varte i 3-4 dager før at det så ut for at ting bedret seg.

Nå er den omentrent som før, og det er bare av og til litt av denne oppførselen hvor det ser ut for fisken prøver å flytte på pelleten når den spiser. Det er nok en stor sannsynlighet for at den i dag svømmer med enten knekt eller mistet tann.
Old 05.01.2008, 22:46   #2 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Besøkte Dere tannlegen i dyreklinikken ?

Din erfaring viser tydelig at fiskene opplever smerte.
Old 06.01.2008, 04:39   #3 (permalink)
G.Net Admin

He, he, nei det ble ikke noe tannlegebesøk. Heldigvis så har jo koi flere tannsett og bytter ut flere ganger i gjennom livet sitt. Her må vi nok la fru Natura ordne dette selv Iflg "The Koi Doctor"/Maarten Laamens så har koi en tannbue som tennene sitter i på rekke og rad.

Ja, jeg har bestandig vært i oppfatting av at fisker har sensitive smertereseptorer på flere nivåer i fysikken sin, og dette forsterker definitivt argumentene. Det begynner vel så smått å bli allment akseptert at fisker faktisk opplever en del smerter. Men som i Henry David Thoreau sitt sitat: "Who hears the fish when they cry?"

Nylig forskning har vist at både hummer, reker samt andre skalldyr også har sensitive smertereseptorer og gjerne flere enn tidligere antatt. Kanskje et lite tankekors når man håndterer levende skalldyr.

Litt spinoff fra tråden:
På høsten i 2006 da insektene begynte å bli dorske, så havnet en veps inn i stua vår.
Den klarte da å forville seg oppi koikaret vårt, og det tok ikke lang tid før en av fiskene fikk øye på den og anså det som et velkomment måltid. Det var fortsatt litt "fighting spirit" i vepsen og den klarte å stikke fisken i munnviken. Dermed endte dette med at fisken fikk brodden hengende i munnviken og merket tydelig smerter fra dette. Febrilsk prøvde den å gni munnen mot alt den kom over uten at fisken klarte å få vekk brodden. Etter hvert ga fisken opp og ble helt apatisk. Jeg skulle da bli vitne til noe jeg aldri har sett før eller siden. De andre fiskene kom bort til den, og jeg vet at dette kan høres latterlig ut, men det så ut som at de andre fiskene viste en form for medfølelse (i mangel på annen beskrivelse) ovenfor denne fisken. Men det største sjokket kom da fisken med vilje stilte seg mot de andre fiskene med den siden av munnviken hvor vepsebrodden var. Plutselig svømmer en av de andre fiskene fram mot den og napper brodden ut av munnviken på fisken. Vel og merke så spiste den brodden, men problemet var løst. Kort tid etterpå ble den uheldige fisken stort sett normal igjen, og fikk heldigvis ikke noen følger av stikket.
Old 06.01.2008, 11:01   #4 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Hvordan gikk det med den fisken som spiste brodden ?

På syttitallet så hadde jeg 2 silkeaper som het Mini og Mao. Noen som passet de for meg mens jeg var på jobb ga den ene en "død" bie som den spiste. Apen døde, ble sendt til obduksjon og de konstaterte at brodden hadde tatt livet av Mini. Mao savnet Mini forferdelig og den døde ikke lenge etterpå av "ensomhet".
Old 06.01.2008, 12:58   #5 (permalink)
G.Net Admin

Det gikk helt fint med fisken som spiste brodden. Veldig synd dette med disse silkeapene. Nå er det heldigvis litt forskjell på vepsegift og biegift. Jeg tror at hvis fisken hadde blitt stukket av en bie i høysesongen, så hadde dette fått fatale følger både for den som ble stukket og evt den som spiste brodden hvis det var mer gift igjen.

Tags
tannpine

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules