Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Mar 2007
|
Hei... Jeg vet ikke helt hvor jeg skrive, så jeg får velge her. Håper det går greit? Jeg har 110 liters ferskvannsakvarie, og skal bytte "inneholdet". Skal skaffe meg et par gullfisk til høsten. Men det krever tid, for jeg må først selge de fiskene som jeg har. Så jeg har et spm, hvilke planter passer utmerket for gullfisk? Går det greit å la gullfisk og eplesnegle være sammen? Jeg har undersøkt at de krever omtrent "samme" vannverdier at de kan leve sammen. Men hva mener dere? Hvilken gullfisk anbefaler dere? Jeg har ikke så akkurat lyst på den originale gullfisktypen, har egentlig mest lyst på slørhale.... Eller hva synes dere? All råd tas i mot med en stor takk ![]() Ser frem til en positiv tilbakemelding |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Mar 2006
|
Hei MarenO, og ![]() Morsomt at du har lyst til å begynne med gullfisk! Gullfisker er kjent for sin store appetitt, og dette gjelder også dessverre for planter ![]() Det er derfor ikke et stort utvalg av planter som kommer over ens med gullfisker, men noen er det da. De vanligste plantene som brukes sammen med gullfisker (og som de stort sett lar være i fred… ) er: Javabregne (Microsorum pteropus), vanlig anubias (Anubias barteri nana) og Hygrophila (Hygrophila corymbosa Siamensis 53A eller 53B).Har dessverre ingen erfaring med eplesnegler sammen med gullfisk, men det kan være andre her på forumet som har hatt disse artene sammen? Når det gjelder valget mellom singelhaler (vanlig gullfisk kommer i denne definisjonen) og slørhaler, så er dette smak og behag. Det finnes mange flotte gullfisker og det er mye å velge i. Hvis du velger slørhaler så ville jeg styre unna de mest ekstreme variantene. Et greit kriterium er å se på kroppsfasongen at den er noe lunde normal. Dette vil si avlang eller eggeformet kroppsfasong uten knekk på ryggen, og at fisken har velutviklede finner slik at den har normale svømmeferdigheter. Lykke til!
__________________ Goldy |
| | |
![]() |
| Tags |
| drømmer, en, gullfiskeier, være |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|