Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Gullfisk/Slørhaler

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 11.06.2007, 19:20   #1 (permalink)
Member

Default Hvor mange?

Heisann!
Jeg har akkurat kjøpt meg en stor bolle som nå har stått oppe i ca. en ukes tid uten fisk. Har sett at det er mye negative meninger om bolle, men akkurat nå har jeg ikke plass til noe større, og tenkte da at bolle hadde bedre svømmeplass enn et lite akvarium.
Er klar over at de er vanskeligere å holde, men jeg har hatt både små og store akvarium tidligere, så jeg har en del erfaring, og er forberedt på mye jobbing.
Modellen jeg har kjøpt er ganske høy og smal i forhold til de "vanlige" bollene. Vannoverflaten er dermed nesten like stor som bollen er bred, så det er gode mulighet for svømming både i høyde og bredde.
Sliter litt med å finne lys til denne, siden den er ca. 35cm. høy, men det skal vel ordne seg etterhvert. Tips mottas med takk!
Har også litt problemer med å holde temperaturen nede, men skal kjøpe vifte så jeg får avkjølt den litt. Også her ønskes tips!

Det jeg nå lurer på er hvor mange fisker jeg kan ha oppi?
Tror bollen rommer omtrent 20-25 liter vann, med et godt lag grus i bånn.
Jeg har bunnfilter med en motor som er beregnet for dobbelt så stor tank, så sirkulasjonen er god.
Hadde tenkt tre slørhaler, er det for mange? Tenker å kjøpe av de minste, men vet godt at de vokser fort og mye.

Når er bollen klar for innflytting?
Jeg fikk sjekka vannkvaliteten idag, og fant bittelitt nitrit (0,1), samt at GH-en var litt høy pga. litt for mye kalktilsetninger. (bor i Oslo)
Har tatt ut restene av dette, så det burde vel jevne seg ut etterhvert.
(Bør jeg kanskje bytte litt vann?)

Ble litt langt dette, men håper noen har noen råd og tips å komme med likevel.

På forhånd takk
Gunda is offline   Reply With Quote
Old 11.06.2007, 20:26   #2 (permalink)
Senior Member

Roger`n's Avatar

Hei
Eg ville hatt i max tre stk. siden du kun har 20- 25 L vann husk dei vokser.
Bedre med 2 - 3 som kan trives enn 5 syke
Ein fordel er å kjøpe gullfisk som ikkje blir så stor.
Lykka te
Roger`n is offline   Reply With Quote
Old 12.06.2007, 15:44   #3 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hei Gunda.
Det finnes løsninger for lys som kan benyttes, men vær obs på at du ikke velger en løsning som forverrer temperatur situasjonen din. Du kan f.eks gå for noe som en IKEA lampe med spotpære i eller lignede og som ligger så høyt over at den ikke påvirker vanntemperaturen i bollen (selvfølgelig ikke den mest ideelle lyskilden). Det skal også finnes noen lysstativer beregnet for boller som bruker 15W pærer eller noe sånt (mener jeg har sett slike hos Oslo Zoosenter).

Når det gjelder temperatur, så har du vel egentlig foreslått den løsningen som passer bra i ditt tilfelle. Vær også påpasselig med å plassere bollen i et rom som er minst mulig utsatt for store temperaturendringer samt hvor sollys ikke når den. Med andre ord mest mulig skyggefullt (men dette vet du helt sikkert).

Ang hvor mange slørhaler du kan putte oppi denne bollen på 20-25L, så vil jeg si ikke mer enn 2 stk på maks 4 cm, men jeg vil også si at dette bør kun være temporært, og at etter 1-1,5 år så bør du vurdere en annen bopel for disse.

Hvis dine målinger er riktig på 0,1 i nitritt, så er dette innenfor ”safe limit”, men vær obs på at du allikevel kan krasje bollen når du introduserer fisk. Har du tilsatt Tetra Bactozym eller lignende bakterie fremhevende produkter? Tror jeg også ville ha hatt slike remedier liggende på lur når fiskene blir introdusert, og evt. tilsatt litt mer av dette etter et par dager.
Hva har du målt GH til? Denne kan du ha på rundt 7-8. Du bør også ha en KH på minst 5 da pH fort kan variere i et slikt lite miljø.

Lykke til
Old 29.06.2007, 18:31   #4 (permalink)
Member

Nå har jeg kjøpt to små svømmere og introdusert dem til sitt nye hjem. Ser ut som de trives, de er veldig aktive! Blir nesten litt borte siden de er så små, men de vokser nok fort!

Vannkvaliteten min er ikke helt perfekt enda, men jeg tok sjangsen på at det kommer seg snart. Hvordan får jeg ned GH-en egentlig? Den var blitt høyere ved siste måling, selv om jeg ikke har gjort noen ting... Tok ut restene av kalktilsetningen for to uker siden, og har byttet litt vann, og tilsatt mer når det har fordampet, så jeg skjønner ikke helt.

Hva er egentlig KH? Vet ikke helt forskjellen på det og GH...
Og hva bør PH-en være? Min har ligget stabilt på 8 siden jeg satte opp bollen.
Gunda is offline   Reply With Quote
Old 01.07.2007, 02:48   #5 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Når det gjelder GH, så bør man først og fremst gjøre slik som du allerede har gjort og fjerne det som drar den opp. I og med at du bor i Oslo, så regner jeg med at du måler GH til rundt 2-3 i springvannet, så jeg anbefaler deg å la vannbyttene dine sakte regulere den nedover. Ikke stress justeringen.

For å ta det helt enkelt så er GH hardheten på vannet og KH er bufferkapasiteten. Med bufferkapasitet menes det egenskapen til å motstå et evt påtrykk som enten drar pH ned eller opp. Som jeg nevnte tidligere i denne tråden så bør man prøve å ha KH på minst 5 da dette sikrer at pH ikke varierer ved ting som f.eks. forsurer vannet. Nå for tiden er KH veldig lav i Oslo (jeg bor selv her og måler nå 0 i springvannet), så justering av dette bør vurderes.

For karper er pH på 7-8 bra, så den burde være grei for din del.

Tags
hvor, mange

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules