Please install Flash and turn on Javascript.
| | #11 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Kommer denne fra et vann med både gullfisk og karuss? Da er dette muligens en hybrid. Gullfisk og karuss er veeeldig nært beslektet. Gullfisk (Carassius Auratus) Karuss ( Carassius Carassius) Disse er relativt vanlig at krysses om de finnes på samme lokasjon. Dette er en av grunnene til at vi ikke ønsker gullfisk, Koi o.l. i vår naturlige vassdrag. Det kan også være en ekte gullfisk med noe spesiell farge og fasong. Det må nok en skjellprøve til for å avgjøre hva det er. Fin var den hvertfall. ![]() Mulig at det er en hunn, hvis den er feit til vanlig men tynn etter lek. Også størrelsen kan tyde på en hunn. De av oss som har fått yngel på gullfisk, vet at yngelen omtrent ikke kan skilles fra karuss, før den begynner å få farge. Dette viser også hvor nært i slekt de er.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #13 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Gullvederbuken er av en annen slekt, så det er umulig å krysse den med karuss. Gullvederbuken er bare en "gyllen variant" av vanlig vederbuk. Enten er dette en gullfisk noen har sluppet ut i dette vannet. (vet det finnes gullfisk i mange vann på sørlandet spes. i området rundt Kristiansand) Eller så er dette som sagt en hybrid etter tidligere blanding av karuss og gullfisk. ![]() Det er kun fisk som er veldig nært i slekt, som gullfisk og karuss som kan krysses. Carassius Auratus og Carassius Carassius. Begge fra "Carassius familien" Gullvederbuk, Leucicus idus. Er fra en helt annen familie. ![]() Men alle disse artene hører under "karpe slekten".
| | |
| | #15 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Da jeg begynte med dam hadde jeg 4 gullvederbuk. De vokste fra ca 8 cm til 35 cm på ca tre år. Da det ble forbudt å holde disse i dammer her i norge, ble disse fjernet. Flotte fisker, men spiste store mengder egg og yngel fra både koi og gullfisk. Legger ved bilder av mine fra da de ble fjernet fra dammen.
| | |
| | #17 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Regner med det er gullfisk dere har. Gullvederbuk (gyllen variant av vanlig vederbuk) yngler ikke i fangenskap i vanlige dammer. De har samme farge hele livet. Forklaring på forbudet. http://www.nzb.no/newsDesign42.asp?news=612
| | |
| | #20 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: May 2008
|
I likhet med Karleif har også jeg fått beskjed om at det ikke er karuss i dette vannet. Det kan være vanskelig å skille "ville" gullfisker fra karuss på bilder, men om du vil kan du telle skjellene langs sidelinjen. Gullfisk har 21-36 mens Karuss har 32-39. Videre har som regel karuss konveks ryggfinne. Kan også minnes at lengden på brystfinnene har blitt brukt til identifisering, men denne metoden skal være svært usikker. Videre kan karuss hybridisere med både gullfisk og vanlig karpe (koi også da kanskje?) Disse hybridene vokser fort og har som regel ørsmå skjeggtråder arvet fra karpe-forelderen. Karuss kan forøvrig bli større en dette, selv om mange vann/tjern har en ren dvergform kalt damkaruss. Merk også at dersom du kikker på bilder av større karuss på nettet så er de fleste høyrygget. Det er de der det finnes rovfisk, er det ikke rovfisk der vil de være lave over ryggen til tross for at de er store. |
| | |
![]() |
| Tags |
| eller, gullfisk |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|