Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jan 2007
|
Jeg har hatt to slørhaller i en tiliters bolle i ca 5 måneder. Det virker som de trives bra i bollen så langt. Jeg vet at bolle ikke er optimalt, men det ser ut som det går greit så lenge jeg bare har to fisker. Jeg skal flytte dem over til et akvarium når jeg flytter til neste år og får bedre plass. Men jeg har et lite motordrevet filter i det, og måler Ph/ Gh og Nitritt/Nitrat jevnlig og bytter halvparten av vannet hver uke. Jeg passer også på at vannet ikke blir for varmt. De får også variert mat. Den ene fisken har vokst seg større enn den andre og virker også som den mest aktive og sterkeste. Men nå har jeg oppdaget noen hvite prikker, 4 stykker på den ene siden og 5 på den andre. De sitter like under huden på gjellelokket. Den andre viser ingen symptomer. De er aktive (og med veldig stor matlyst!) og virker ellers til å være i fin form.Jeg lurer på om det kan være en sykdom eller om det kan komme av at den kanskje har blitt kjønnsmoden? Er det vanlig at et av kjønnene da får slike prikker? For sikkerhets skyld tok jeg litt Ektozon i vannet, men kan ikke skjønne hvordan de plutselig skal vise symptomer på hvite prikker så lenge etter innkjøp. De har jo levd isolert i bollen. Noen som har greie på dette? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Dette kan være som du sier at det er en som har blitt kjønnsmoden. Følg nøye med framover nå, og bruk tid på å søke opp bilder av både hvitprikk og kjønnsmodne gullfisker slik at du kan sammenligne. Disse to tingene ligner veldig mye på hverandre, og det er ikke alltid like lett å skille på dem. Prøv også å ta et bilde av den (helst nærbilde av gjellelokkene), så kan vi andre prøve å hjelpe deg med vurderingen.
__________________ Carpman |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jan 2007
|
Takk for raskt svar! Jeg skal se om jeg får tatt et bilde. Men selv ville jeg gjette på at den da er kjønnsmoden, dersom prikker på gjellelokket er et tegn på det, for de har ikke spredd seg til andre steder på kroppen, heller ikke på den andre fisken...Hadde det vært hvitprikksyken ville de vel kommet på mer tilfeldige steder?
|
| | |
![]() |
| Tags |
| gjellelokk, hvite, prikker, på |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|