Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Gullfisk/Slørhaler

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 10.09.2007, 18:03   #1 (permalink)
Junior Member

Default stor gullfiskbolle i forhold til akvarium

Jeg har et lite 15 liters akvarium, men føler at det begynner å bli litt trangt om plassen for fiskene mine, da de små slørhalene mine vokser alt for fort! Jeg var innom en dyrebutikk her en dag og der hadde de en DIGER gullfiskbolle på ca 50 liter, og den kosta bare 500kr...Jeg har ikke råd til å bruke noe særlig mer enn det, og alternativene de hari butikken i samme prisklasse er slike "ungdomsakvarier" i svart eller rosa på 22 liter, eller litt stiligere akvarier på 10 liter. Disse er jo veldig små da, i forhold til den digre gullfiskbollen. Er det sånn at gullfiskbolle er værre enn akvarium uansett, eller er en 50 liters bolle et godt alternativ? Det er jo mye penere med en bolle enn disse akvariene med mye plast som tydelig er laget for barn...

Tenkte at det hadde vært koselig med en slik bolle til de tre slørhalene, så kan platyene bo i det lille akvariet vi har fra før...
gulliver is offline   Reply With Quote
Old 10.09.2007, 18:27   #2 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hei

Vel, når det gjelder gullfisker (og for den saks skyld alle fisker) så heter det seg at jo mer vann du har per fisk, desto bedre. I dette tilfellet så oppnår du jo større vannmengder med den bollen på 50L, men utfordringen er filtreringen. Pga utformingen på bollen så er det ikke helt enkelt å få montert et filter. Du kan bruke et bunnfilter, men da bør du finne noe av bedre kvalitet. Du trenger også en luftpumpe til å drive bunnfilteret, og denne må det være nok kraft i slik at filtreringen blir optimal.

Hvis du får løst dette på et fornuftig vis, så er det en fullgod løsning for en stund. Vel og merke er dette avhengig av hvor mange fisker man har tenkt å ha oppi. Du har selv merket at slørhaler vokser, og selv 50L vil etter hvert bli for lite, så du bør ikke se dette som en permanent løsning.

Tags
akvarium, forhold, gullfiskbolle, stor, til

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules