Please install Flash and turn on Javascript.
| | #12 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Tror ikke det. ![]() Jeg fôrer opp gullfisk yngel ved 27-28 grader. Da utnytter de fôret bedre, vokser raskere og får tidligere farger. Har ikke mistet noe spesiellt mye yngel av de ca 3500 jeg tok inn til oppfôring i høst. (mesteparten er heldigvis solgt nå)
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #13 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Mar 2006
|
Hei Vil ikke anbefale å ha slørhaler i høye temperaturer med mindre det er spesielle grunner for dette, spesielt ikke i en gullfiskbolle der som regel både oksygentilførsel og filtrering er begrenset. En høy temperatur stiller store krav til både fôring og oksygentilførsel da metabolismen og forbrenningen til gullfisken vil øke slik at den vil bruke mer energi, og oksygeninnholdet i vannet vil synke jo høyere temperatur. En høy metabolisme (stoffskifte) gir også kortere levetid for fisken. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Riktig det. Jeg bruker så høy temp på gullfisk yngel opp til en viss størrelse. Dette for å få utviklet fisken raskest mulig for å få levert til dyrebutikker o.l. Oksygen er veldig viktig ved så høye temperaturer, også hyppige vannbytter. Det kreves også at man har kontroll over filtrering og vannverdier, da slikt fort kan gå galt ved høye temperaturer. Gullfisk over ca 1 års alder går ute i dam hele året hos meg. Så dette med høy temp, er som sagt bare for å få fart på vekst og utviklig for videre levering o.l. Poenget mitt var at gullfisk ikke dør ved så høye temperaturer, men det er selvfølgelig ikke å anbefale å holde gullfisk konstant ved slike temperaturer. 23-24 grader og nedover er det ideelle.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Dec 2006
|
Hei igjen! Jeg skifter nå daglig litt av vannet i bollen. Men vannet blir jo veldig skittent da? Jeg fjerner avføringen og rester av maten med en liten hov for hver gang jeg renser. Med fisken fulgte det aquasafe, så den har jeg brukt hele tiden. Og bollen står på mitt rom hvor jeg har en temperatur på 22 grader hele døgnet, men likevel har det dannet seg litt alger i bollen? Og Bertil har fått en stor sort flekk på begynnelsen av halen. Hva er det? Den har hatt den i en uke, og nå har den begynt å få normal farge, men er veldig mørkerød. Er det noe farlig? Etter hvert som lommeboken blir litt tykkere skal jeg følge rådet ditt og kjøpe et litt større akvarium. Da skal jeg investere i filter og oksygenpumpe, for Bertil er på overflaten for å hente luft hele tide, så han må jo bli veldig sliten til slutt! Hvor mange liter bør en slørhale leve i? Og bør han få en kompis til? Er redd han skal bli ensom. Tror du det er lurt? Også lurte jeg på noe i forhold til maten. Leste i forumet at du albefalte noen som forte med Tetra Min å heller fore slørhaler med pellets? Jeg forer også med Tetra Min. Bertil "spiser" litt av grusen (har grus, 3 mm). Hvorfor det når han spiser flakmat? |
| | |
| | #16 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hallo! Jeg skifter nå daglig litt av vannet i bollen. Men vannet blir jo veldig skittent da? Dette kan være et resultat av 2 ting; du har ikke noe filter som fanger opp evt partikler som er i vannet, og hvis du ikke slammer i bunnlaget (grusen) så vil det være smuss der som virvles opp. Jeg ser at du nevner i den siste posten at du har 3mm grus. Da kan du installere et bunnfilter som er bedre enn ingenting, så får du litt hjelp med å bedre filtreringen, samt i og med at bunnfilter normalt drives med en luftpumpe så vil du også få tilført oksygen. Med fisken fulgte det aquasafe, så den har jeg brukt hele tiden. Og bollen står på mitt rom hvor jeg har en temperatur på 22 grader hele døgnet, men likevel har det dannet seg litt alger i bollen? Litt som det ble beskrevet tidligere i tråden så er det viktig at bollen ikke utsettes for direkte sollys. Med dette menes også at bollen bør plasseres utenfor sikten til et vindu selv om det ikke kommer sol på den. Lys fra lamper/lysstoffrør som ikke er for akvarie bruk har også noe å si. Hvis bollen er plassert i nærheten av slike lyskilder så kan også dette resultere i algevekst. Men alger forekommer uansett i en eller annen grad, og er ofte et sunnhetstegn i den forstand at avfallsstoffene i bollen blir omdannet til det endelige sluttproduktet som er nitrat. Alger bruker blant annet nitrat som næringsstoff. Og Bertil har fått en stor sort flekk på begynnelsen av halen. Hva er det? Den har hatt den i en uke, og nå har den begynt å få normal farge, men er veldig mørkerød. Er det noe farlig? Uten at jeg har sett fisken så tror jeg dette kan være noe form for sår som har oppstått via enten soppangrep eller skade. Dette er nødvendigvis ikke veldig farlig, men jeg anbefaler deg i første omgang å ta en 3 dagers saltkur på fisken. Først må jeg nevne at du ikke kan bruke vanlig husholdningssalt da dette inneholder jod og andre stoffer som ikke er bra for et akvariemiljø. Det sikreste er å kjøpe litt akvariesalt hos en akvariebutikk. Nå vet jeg ikke hvor stor bollen din er, men ut ifra det du sa i den første posten din så nevnte du at dette var en litt stor bolle. Bollene bruker å være på rundt 20 liter, så jeg tar et utg.pkt i det. Hvis du ikke allerede bruker salt, så anbefaler jeg at ved neste vannskifte etter at du har hatt oppi det nye vannet, så tar du ut litt vann i en kopp (bruk engangskopp, for da er du sikker på at det ikke er noen såperester som kan komme i bollen) og ha oppi en halv teskje med salt, og rør dette ut i vannet med noe som det ikke har vært brukt såpe på. Tøm koppen oppi bollen porsjonsvis over en lengre periode (la oss si at du bruker 30 min på å tømme koppen helt). Ved de 2 neste påfølgende dagene etter vannskifte, så går du fram på samme metode men tar da en ¼ teskje salt i koppen. Du får prøve dette, så kan du gi en tilbakemelding om hvordan det går. Etter hvert som lommeboken blir litt tykkere skal jeg følge rådet ditt og kjøpe et litt større akvarium. Da skal jeg investere i filter og oksygenpumpe, for Bertil er på overflaten for å hente luft hele tide, så han må jo bli veldig sliten til slutt! Hvor mange liter bør en slørhale leve i? Så bra at du vurderer dette. Jeg lover deg at dette er mye, mye bedre Når det gjelder at fisken er mye i overflaten så får du bare følge med. Det kan være lurt å anskaffe seg et bunnfilter med en luftpumpe, men du får vurdere dette etter tidsperspektivet du har ang kjøp av akvarium.Når det gjelder størrelse på akvariet, så burde et på 60-80L holde en god stund framover for Bertil og evt 2 kamerater. Når du er klar for et akvarium så er det bare å ta kontakt med oss i dette forumet, så skal vi mer enn gjerne hjelpe deg i gang av beste evne. Og bør han få en kompis til? Er redd han skal bli ensom. Tror du det er lurt? Dette synes jeg han burde få, men ikke i gullfiskbollen. Om han blir eller er ensom er vanskelig å si, men personlig så synes jeg at gullfisker ikke skal være alene. Det er nok uansett bedre at han er alene nå inntil at du får flyttet han til et akvarium. Også lurte jeg på noe i forhold til maten. Leste i forumet at du albefalte noen som forte med Tetra Min å heller fore slørhaler med pellets? Jeg forer også med Tetra Min. Bertil "spiser" litt av grusen (har grus, 3 mm). Hvorfor det når han spiser flakmat? Det at jeg anbefaler å fôre med pellets istedenfor flakfôr er fordi stort sett det meste av flakmaten forurenser unødvendig mye. I ditt tilfelle er dette ikke bra da du har gullfiskbolle. Det at du nå opplever algevekst i bollen kan være et resultat av at du fôrer med flakfôr. Pellets viser seg også etter min erfaring å være bedre for gullfisker og spesielt for slørhaler. Det at fisken din plukker grus er en naturlig atferd som ligger inne uansett om du fôrer med pellets eller ikke. Ofte så liker fiskene å plukke grus i munnen da det vokser forskjellige ting på dette som de liker å mumse på.
__________________ Carpman Last edited by Carpman; 12.01.2007 at 00:46. |
| | |
![]() |
| Tags |
| hvordan |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|