Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Gullfisk/Slørhaler

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 30.12.2006, 05:38   #1 (permalink)
Junior Member

Question Hvordan?

Jeg er en veldig fersk slørhalematmor! Jeg fikk en slørhale (Bertil) av en venninne i bursdagsgave. Jeg kjøpte en kompis (Blubb) til han, som var litt mindre av størrelse, men av samme art.
Men i går døde Blubb, og jeg ble veldig lei meg ettersom jeg har funnet en venn i begge fiskene. Når jeg fant han, var noe av innvollene hans ute av kroppen? Han fulgte alltid etter den største (Bertil), og jeg tror at Bertil ble veldig lei. Min bestemor påstod at Bertil hadde bitt ihjel Blubb, går det an?
Jeg har en litt stor bolle hvor jeg hadde dem, og nå har den ene i. Jeg foret dem med Tetra min to ganger daglig. Jeg har også sand i bollen, en plante og et slott. Lurer på hvordan jeg skal rense sanden, og vannet på en effektiv og riktig måte, om det fins en riktig måte? Og hvor ofte? Til nå har jeg skiftet vann to ganger daglig.
Jeg har forsøkt å holde temperaturen på 26 grader, som venninnen min sa at de i butikken hadde sagt at den skulle være, men vet ikke hvordan jeg kan fastslå temperaturen. Har heller ikke rukket å kjøpe en sånn pumpe ettersom det er romjul, hvilken bør jeg kjøpe, og hva gjør pumpen?
Jeg er i hvertfall veldig fersk i dette. Har aldri hatt et akvarium før, og vil gjerne lære hvordan jeg kan ta vare på Bertil på best mulig måte.
Lurer også på om jeg bør kjøpe ny kompis til Bertil, men er redd han dreper den også. Kanskje det var fordi Blubb var mindre enn han?
cici is offline   Reply With Quote
Old 31.12.2006, 02:25   #2 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hei!

Dessverre så er det ferieavvikling nå og jeg har kun tilgang til internett via mobiltlf. Av den grunn så er det litt vanskelig for meg å skrive så veldig mye akkurat nå, men jeg lover å komme tilbake med mer utfyllende svar på spm dine i neste uke (med mindre andre evt gir deg noen svar).
Som en liten brannslokking foreløpig:
- ikke kjøp noen ny fisk inntil videre
- ikke skift vann 2 ganger dagelig. Dette er litt for voldsomt i et så lite miljø som er i en bolle. Det holder med en gang om dagen, og ikke skift for mye vann (rundt 10-15% burde holde) Tapp vann i ei bøtte eller lign (ikke noe som det har vært såpe i) og la dette stå over natten. Da vil du få passe temperatur på vannet i forhold til bollen. Hvis du fikk med noe å tilsette i vannet så bruk dette.
Old 06.01.2007, 17:45   #3 (permalink)
G.Net Admin

Hei igjen.
Da får vi prøve å svare på spm dine:

Min bestemor påstod at Bertil hadde bitt ihjel Blubb, går det an?
Vel, i utg.pkt er gullfisker fredlige ovenfor sin egen variant. Det er ikke uvanlig at de småjager litt på hverandre når man har gitt dem mat, og dette kan gå på finnene løs hvis det blir litt voldsomt. Men om den ene har bitt i hjel den andre synes jeg virker litt rart. Har i alle fall ikke hørt om noe lignende før. Men det jeg kan si om denne saken er at den som døde kan ha vært syk. Det forekommer at syke fisker blir jaget av de som er friske og kan resultere i at de blir stresset i hjel. Da kommer vi også inn på en annen ting som gjelder gullfiskboller. Dette er meget små levemiljøer for fiskene, og til tross for hva andre måtte si til deg så er det faktisk vanskelig å holde slike i drift. Jeg så i posten din at du hadde blitt anbefalt å holde en temperatur på 26 grader. Dette er litt i høyeste laget, men det viktigste er at du må holde en stabil temperatur og dette kan være en utfordring i en gullfiskbolle. Du må passe på å plassere bollen i et rom hvor du har en stabil temperatur hele døgnet. Noe som gjelder både for akvarier og gullfiskboller er at de må plasseres slik at de ikke blir utsatt for direkte sollys. Hvis dette ikke blir gjort så blir akvariet/gullfiskbollen utsatt for både alger og temperatursvingninger.

Jeg har også sand i bollen, en plante og et slott. Lurer på hvordan jeg skal rense sanden, og vannet på en effektiv og riktig måte, om det fins en riktig måte? Og hvor ofte?
Sand eller det som også kalles for bunnlaget bør slammes. Måten man rengjør bunnlaget på er at man slammer dette ved vannskifte. Dette foregår ved hjelp av en slammklokke som man dytter ned i bunnlaget samtidig når man tapper ut vann. Det finnes sånne å få kjøpt i flere størrelser, og det finnes også de som er beregnet for gullfiskboller. En akvariebutikk vil kunne vise deg hvordan du bruker en slik slamklokke. Jeg nevnte for deg tidligere at du burde redusere antall vannskifter til en gang om dagen. Dette ble gjort av taktiske grunner da man ikke vet om det er noe som skjer i bollen hos deg. Hvis du ikke har observert noen andre ting som virker unormalt, så kan du egentlig starte med å skifte vann annen hver dag. Hvis du ikke allerede bruker noe som kalles for Aquasafe i det nye vannet, så vil jeg anbefale deg på det sterkeste å kjøpe inn en slik flaske. Dette er for å hindre at evt klor og tungmetaller i springvannet skader fisken.

I akvariesammenheng så snakker man om filtrering. Det er dette som renser vannet effektivt for avfallsstoffer som danner seg i et slikt miljø. Dette foregår ved en biologisk mekanisme hvor man får hjelp av nyttebakterier. Nitrogensyklus er et begrep du ofte hører i akvariesammenheng, men for å ikke la svaret mitt bli for innviklet så skal jeg forklare i grove trekk hvordan dette fungerer. Det hele starter med at fiskene skiller ut avfallstoffer via blandt annet urin og avføring. Dette brytes ned i 3 steg fra avfallstoffer til ammoniakk -> nitritt og til slutt nitrat. Et fjerde steg er å fjerne nitrat som normalt blir gjort ved at man utfører vannskifter. Men når det gjelder ammoniakk og nitritt så er man avhengig av nyttebakterier for å bryte dette ned. Disse bakteriene må man tilrettelegge en grobunn for at de kan trives og gjøre den jobben vi ønsker. Her finnes det mange filterløsninger som hjelper oss med dette, men den enkleste finnes allerede i bunnlaget. Men dessverre så er det bare en brøkdel av drahjelp du får fra dette, og da må man inn med enten en innvendig eller utvendig filterløsning. Innenfor akvariestikk så er filtrering et stort emne da det finnes utallige måter å filtrere på, og de enkeleste baserer seg på bruk av svamper. Svamp har en utmerket grobunn for bakterier og er mye brukt i filtre. Du nevnte at du vurderte å kjøpe en pumpe, og jeg antar at det egentlig var et filter du tenkte på. Å bare bruke en sirkulasjonspumpe har ingen annen effekt enn å tilføre strømminger i akvariet, og det å bruke en luftpumpe har kun den effekten å tilføre oksygen til akvariet. Men å montere en svamp på utblåsingen til en sirkulasjonspumpe har plutselig forvandlet den til et filter. Ditt problem er at du har en gullfiskbolle og det begrenser seg hvilke filtre du kan bruke. Det som oftest brukes i boller er noe som kalles for bunnfilter. Dette er en slags rist som legges under bunnlaget/sanden/grusen og drives normalt med en luftpumpe. Den fungerer på den måten at luft blir pumpet ned mot risten og stiger opp igjen via et stigerør. Når luften stiger opp igjen så drar den med seg vann inne fra risten og lager en sirkulasjonseffekt. Dette baserer seg på filtrering via bunnlaget og det danner seg en biologisk suppe inne i risten hvor bakterier trives. Dessverre hvis sanden du har i bollen er for finkornet så vil du ikke kunne bruke et bunnfilter da det vil gå tett. Bunnfilter passer best til grus som er minst 2mm eller større.

Har aldri hatt et akvarium før, og vil gjerne lære hvordan jeg kan ta vare på Bertil på best mulig måte.
Det er veldig vanskelig å opprettholde den biologiske balansen i bollen, og det er også en myte om at gullfisker/slørhaler kan gå i hva som helst. De har dessverre blitt offer for en stor misforståelse som dagens akvarieforretninger og industri ser sitt snitt å tjene penger på. I det gamle Kina så ble gullfisker holdt i leirboller eller leirfat. Men det som sjelden nevnes er at disse var store og rommet mye vann.
Dersom du har mulighet vil jeg derfor anbefale deg å bytte ut bollen med et akvarium, da dette er et bedre sted for Bertil å bo, og enklere å vedlikeholde
Old 06.01.2007, 18:44   #4 (permalink)
G.Net Admin

Nala's Avatar

Sånn helt utav det blå, tipper jeg at den gjenværende gullfisken så sitt monn i å tygge litt på sin kammert, etter at han avgikk i døden. Det er helt normalt at fisker spiser på døde fisker.
Old 06.01.2007, 18:50   #5 (permalink)
G.Net Admin

Ja, et bra poeng der.
Det er ikke uvanlig at litt kannibalisme trer inn.

Last edited by Carpman; 06.01.2007 at 19:14.
Carpman is offline   Reply With Quote
Old 07.01.2007, 08:28   #6 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Finnes mange meninger om dette med Aquasafe.
Dette er vel opprinnelig et tysk produkt, og er laget med tanke på dårlig vannkvalitet rundt om i Europa.
Vi her oppe i det høye nord, har heldivis et fantastisk bra "akvarievann" rett fra springen. Så mange, også meg mener at aquasafe er bortkastede penger.
Om du derimot har brønnvann, eller veldig mye klor i springvannet, så kan nok Aquasafe ha en mulig effekt. Men er du tilkoblet "normalt" kommunalt drikkevann, så ser jeg ingen vits i å bruke det.
Her i Sauda i Rogaland, har jeg aldri brukt noen tilsetninger i vannet til noen typer fisk. Kun salt, men det er ikke aktuellt her.
Old 07.01.2007, 12:44   #7 (permalink)
G.Net Admin

Er enig i at Aquasafe kan være overkill, men i gamle ledningsnett som vi har i blokka som vi bor i, så tar vi ingen sjanser da det ofte frigjøres kobber i disse rørene. Her i Oslo er det også som så med drikkevannet innimellom. Det er kun få år siden at det kom varsku om at man skulle være forsiktig å drikke vann rett fra springen, og kort tid etterpå så stinket det klor av vannet. Dette får man bare vurdere etter hvordan forholdene er der man bor, evt forhøre seg litt rundt.

Last edited by Carpman; 07.01.2007 at 12:53.
Carpman is offline   Reply With Quote
Old 07.01.2007, 12:49   #8 (permalink)
G.Net Admin

Nala's Avatar

Hvis man er interessert i vannkvalitet og innhold, lønner det seg ofte å Google opp opplysninger fra vassdraget du tilhører. Jeg fikk MASSE info om mitt drikkevann, iallefall!
Old 08.01.2007, 12:31   #9 (permalink)
Member

markusl1's Avatar

Exclamation

Hvorfor 26 grader på en slørhale??? Det er en kaldvanns fisk!!
Det skal være fra 18-24 grader!!!
Old 08.01.2007, 16:17   #10 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Slørhaler tåler en del mindre enn "ekte" gullfisk, som er en kaldtvannsfisk.
Slørhaler kan derfor holdes uten problemer opp til 28 grader, til og med mer i enkelte tilfeller. Vanlig gullfisk trives derimot bedre ved temperaturer under 24 grader.

Tags
hvordan

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules