Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Gullfisk/Slørhaler

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 30.10.2007, 21:50   #1 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Default Prikkene på gjellelokk igjen

Hei!
Er litt nervøs for at det ikke er en kjønnsmoden han jeg har, men hvitprikk. Legger ved et bilde, litt dårlig, men det beste jeg fikk til - man ser noen av prikkene over sporen til den andre fisken (det er ikke noen av mine fisker som vil stille seg i ro for fotografering).
Grunnen til at jeg lurer er at det er to andre fisker som også har fått disse karakteristiske hvite prikkene - en av dem en shubunkin på ca 10 cm...
Men om det skulle være icht er det jo rart at det etter så lang tid bare angriper gjellelokkene til utvalgte fisker (fins ikke en prikk på en eneste spor eller kropp)
Attached Thumbnails
prikkene-pa-gjellelokk-igjen-100_0840.jpg  
Taho is offline   Reply With Quote
Old 30.10.2007, 22:34   #2 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Ikke lett å si på det bildet. Men "hvitprik" pleier å være jevnt fordelt over hele fisken. Om dette begrenser seg til hodet, så kan det nok være "lek vorter".
Old 30.10.2007, 23:21   #3 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hvis dette evt er icht, så kan det være at immunforsvaret til fiskene har delvis tilpasset seg fra tidligere angrep slik at de nåværende angrepene blir begrenset. Det du da også skal kunne observere er at parasittene bare gjennomfører noen få sykluser før den forsvinner av seg selv. De er i og for seg ikke helt borte, men kan komme og gå uten at du legger noe særlig merke til dette.

Faktisk da vi var på Festival of Fishkeeping i Hayling Island, Hampshire, England den 13. oktober, så hadde Dr Peter Burgess (en anerkjent britisk foreleser på fiskehelse for prydfisk fra Plymouth University med tildelt doktorgrad for forskning på hvitprikk hos tropiske saltvannsfisker) et foredrag om immunforsvar hos akvarie- og damfisk. Da var han spesielt innom dette med at hvitprikk kan ligge og ulme i akvariet ditt uten at fiskene blir noe særlig angrepet. Ofte blir forhandlere beskyldt for å selge fisk med hvitprikk, men mange ganger kan dette være helt motsatt da fiskene som blir solgt i butikken ikke har vært utsatt for parasitten, og dermed ikke har et immunforsvar rustet mot angrep. Når disse da blir introdusert i karet ditt, så bryter dette for fullt ut på nykommerne.

Hvis det kan være tilfelle hos deg at fiskene dine har opparbeidet seg et noe lunde immunforsvar mot hvitprikk, så ville jeg behandlet karet med stor forsiktighet og ikke introdusert nye fisker på noen måneder. Ville også ha kjørt med flere saltbehandlinger over tid med 2-3 ukers pauser mellom hver.

Men prøv å få tatt et bedre bilde slik at det blir lettere å se om dette er "lek vorter" som Vidar-Alexander sier.
Old 31.10.2007, 18:37   #4 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei! Har prøvd å ta flere bilder, men hvite prikker på hvite gjellelokk er ikke lett å fange på film Får heller prøve å beskrive dette : Prikkene er på størrelse med hvitprikk, men er konsentrert til kun gjellelokkene. De er ikke i noe "mønster" bare 3-7/8 prikker, ganske sentrert på hvert gjellelokk. Prikkene står ca 1/2 mm ut fra fisken. Når jeg ser nøye etter, er det faktisk en rett rad med disse prikkene helt ytterst på begge brystfinnene på alle disse fiskene, så jeg heller mot tanken på at det er "lek vorter", den ene har nå hatt dette i en uke uten at det har spredt seg til resten av den Forøvrig har alle god apetitt, og er aktive.

Interessant foredrag det der, Carpman. Skulle ikke forundre meg om endel av mine fisker har opparbeidet seg et imunforsvar mot denne parasitten med tanke på hva de har vært igjennom. (jfr tidligere innlegg) Har ikke planer om å introdusere noen nye fisker nå, har sakte men sikkert opparbeidet den bestanden jeg vil ha i akvariet (og etpar jeg ikke er så lysten på å ha) og stopper der (tror jeg)
Taho is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
gjellelokk, igjen, prikkene,

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules