Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Gullfisk/Slørhaler

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 02.11.2007, 15:44   #1 (permalink)
Junior Member

Default Førstegangseier

Hei

Vurderer å kjøpe gullfiskbolle til en som ønsker seg det, men hun kan ingenting om det og det kan ikke jeg heller. Hun vil ha 2 fisker i en bolle. Hva trengs av utstyr, og er det sant at fisken ikke kan gå oppi bollen med en gang?
S_Dreams is offline   Reply With Quote
Old 02.11.2007, 16:25   #2 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei!
Jeg ville ikke anbefalt å kjøpe gullfiskbolle- gullfisk blir for store til dette, og dessuten er det mye vanskeligere å holde en liten bolle stabil og fri for giftstoffer. Et 60- 100 liters akvarie passer bedre

Det man trenger av utstyr er først og fremst et akvarie og et filter, deretter bunnsubstrat (sand eller grus) - gullfisker foretrekker fin masse. Planter og akvariepynt etter ønske

"og er det sant at fisken ikke kan gå oppi bollen med en gang? "

Om man starter opp et nytt akvarie, bør man putte i alt som nevnt ovenfor, fylle i vann og la det stå i 3-4 uker før man putter gullfiskene i. (gjerne mate litt hver dag). Dette gjør man fordi det skal dannes bakterier i filteret som skal nøytralisere de giftstoffene som fiskene gir fra seg, og som dannes når ting råtner i akvariet (ammoniakk ig nitritt). Bakteriene gjør dette om til nitrat som er mat for plantene Nitritt og amoniakk er veldig giftig for fiskene, og kan fort føre til at de dør.
En annen ting jeg derfor vil anbefale er tester for å teste vannet for disse giftstoffene.

Det selges i dag endel produkter i butikken som reklamerer med at de danner denne bakteriekulturen slik at man kan ha fisker i etter 24 timer - jeg ville ikke stolt på disse produktene

LYKKE TIL!
Taho is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
førstegangseier

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules