Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Dec 2007
|
Hei! Jeg har to gullfisker og en algespiser. I løpet av de siste to ukene har gullfiskene blitt veldig slappe, og spiser nesten ingenting. Jeg bruker vannforbedreren Sera aquatan og mineraler NORAQ GH/TH+, og følger anvisningene på flaskene. Sjekker aldri PH, men fiskene har vært helt fine til nå nylig. Har hatt dem 4-5 måneder, men de ble født sommeren 2006. Algespiseren merker jeg ikke noen spesiell forskjell på. Har tidligere hatt kampfisk og guppy i samme akvarium (ca 13 liter), guppyen hadde en ganske mystiske dødsårsak, mens kampfisken liksom "råtnet" fra halen og til slutt hele kroppen, og fikk i tillegg masse hvite prikker... Hva kan dette komme av? Jeg var jo så lur at jeg satte et speil nedi akvariet, fant senere ut at speil og kampfisk sammen ikke er så lurt... |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Ja beklager, jeg så at det var det samme karet som du nevnte i ditt tidligere innlegg. Det du beskriver om kampfisken hvor halen råtnet bort kan tyde på dårlig vannkvalitet. Finneråte, som dette kan ha vært, blir ofte trigget hvis vannet er av dårlig kvalitet i kombinasjon med skader på finner. Jeg mistenker at du kan være i lignende situasjon nå da 2 gullfisker + en algespiser blir for mye for 12-13 liter. Vær obs på at dårlig vannkvalitet er noe som kan utvikle seg over tid. Ta i betraktning at det finnes en tommelfingerregel som sier at man bør beregne minst ca. 45L for hver gullfisk. Dette kan selvfølgelig variere mellom gullfiskvariantene og størrelsen på fiskene, men til f.eks 2 små slørhaler så ville jeg minimum ha beregnet 60-70L. Du må i alle fall skifte vann (ca 4L) i ditt kar minst hver uke, og aller helst hyppigere. Det er også veldig viktig med god filtrering. Hvilken filtrering har du til karet? Testing er også noe du burde få gjort nå, og det du bør få testet er pH, ammoniakk og nitritt (og om mulig også nitrat). Dette vil gi en god indikasjon på vannkvaliteten i karet. Får du ikke testet selv så skal de fleste akvariebutikker kunne gjøre dette for deg hvis du tar med en slump med vann fra karet i en ren beholder/brødpose. Post gjerne resultatet fra testingen inn i denne tråden. Håper dette kan hjelpe deg videre, og skulle det være noe mer du lurer på så er det bare å poste spørsmålene her.
__________________ Carpman |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Bare hyggelig å hjelpe ![]() Hvis det er tilfelle at du ikke har filter i karet ditt, så har du et kjempeproblem. Dette funker rett og slett ikke med gullfisker da de forurenser ganske mye. Min største anbefaling er at du anskaffer deg et større kar med god filtrering. Gullfisker kan gå i en slags dvaletilstand om vinteren, men dette krever kontroll på temperatur da den ikke må gå under 5 grader og den må også være stabil. Fiskene kan normalt ikke være innefrosset i isen, men vanligvis i store dammer så klarer fiskene seg fint selv om det har lagt seg is på overflaten. I vanlig praksis med dammer så sørger man for at det er en åpen råk som kan slippe ut gasser som ikke er bra for fiskene, og som også gir oksygentilførsel.
__________________ Carpman |
| | |
![]() |
| Tags |
| gullfisker, slappe |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|