Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Gullfisk/Slørhaler

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 30.01.2007, 18:06   #11 (permalink)
Member

Originally Posted by chasys View Post
her er det bilder av koi tenner funnet i dammen til Trevor
http://www.koicarp.net/koi_medicatio.../koi_teeth.htm
våre koi elsker meitemark, appelsin båter, rensede frosne reker + eggene, dvs. litt variasjon i kosten
obs. fjern appelsin skallet etter oppspising
Jøss, ja det var nytt for meg, jeg klarer ikke å se noe tenner på min koi, og jeg har blitt bitt av han mange ganger også uten at det kjennes ut som det er tenner der.
Men da er det kanskje slik at de utvilker tenner når de blir litt større, eller at det er forskjell fra art til art eller noe.
Men det var jo litt interessant, har alltid trodd de ikke har det, både fordi "alle" sier det, og fordi jeg altså ikke har sett noe tenner

Stine;
Jeg er jo altså ikke koi eksperten her, men jeg vil påstå jeg kjenner min egen fisk bedre enn de fleste. Har jo fisken i akvarie og bor i en liten leilighet der jeg også har jobbet hjemme i ca 2 år sammen med fisken. Så jeg ser de mye.

Det jeg i alle fall kan si, er at min koi sansyneligvis hadde oppført seg som du beskriver om den bare så meg noen korte stunder om dagen.
Jeg vil altså understreke at det muligens ikke er i tråd med hva ekspertene på Koi- psykologi måtte mene, men i mitt akvarie er det slik at hvis jeg har vært borte lenge er særlig Koi'en ofte veldig redd, fyker rundt, og holder seg gjerne helt nede på bunnen. Den prøver gjerne også da og dekke seg bak andre fisker (noe som forøvrig ser ganske tåpelig ut da han er ca 5 ganger større enn de andre... )

Når jeg har vært i rommet en stund roer dette seg ned, og fisken er både selvskapssyk og tam. Står jeg ved ene enden av karet er det dit fisken kommer, og han spiser av hånden, og gjerne på fingeren også.

Dette har jeg iaktatt over såpass lang tid at jeg vet det ikke er tilfeldig. Så mitt personlig råd er at man bør tilbringe mest mulig tid hos sin fisk. Jeg tror Koi fra naturens side er redd for mennesker, men de er også nyskjerrige skapninger. Og ikke mist, de er villige til å "ta noen sjangser" for å få seg litt mat.

Hvis man har Koi inne bare for overvintring vet jeg ikke hvor lett dette er å gjennomføre. Det er kanskje da best å la de være mest mulig i fred.
Men jeg for min del hadde hatt store betenkeligheter med å beholde min Koi som akvariefisk hvis han hele tiden var så redd som når jeg har vært borte over lengere tid. Er helt klart at fisken ikke har det særlig bra når den er så redd.

Vel, skal som sagt ikke påstå at jeg vet best, men slik er det i alle fall her i huset. Min Koi er svært aktiv hele dagen, og ligger å slapper av om natten (da er den forøvrig også rimelig skvetten)
Christian is offline   Reply With Quote
Old 30.01.2007, 18:30   #12 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Går ut fra at du har testet vannkvaliteten og at den er ok? Og at det ikke er noe/noen som skremmer koiene. Har du studert koiene over tid uten at de ser deg? Hva gjør de på da? Har denne oppførselen pågått lenge? Er det andre typer fisk sammen med koiene?
Det hender at vi har en spesiell samensetning av koi i et akvarium som gjør at de alle blir oppfarende og livredd folk og piler frem og tilbake. Men det går over etterhvert og løsningen er mat.
La fiskene først bli litt ekstra sultne. Så legger du noen få pellets i motsatt ende av akvariet. Gå litt tilbake og vent. Før eller siden vil en eller flere koi ta mot til seg og komme opp etter maten. Gjenta dette og mat normalt etterpå. Hvis du gjør dette noen dager vil tilslutt alle komme opp når du mater og du kan stå nærmere uten at de bryr seg. Tilslutt vil de spise fra hånden din. Alt skal skje gradvis. Det ville vært mye enklere hvis du hadde en folkekjær koi som kunne dra de andre med seg og roe dem ned. Chagoi, Soragoi og OchibaShigure er koityper som er svært glade i mat og blir dermed fort håndtamme. Da vi bare hadde en chagoi i dammen og den ble tatt inn p.g.a. sykdom ble det merkbart forskjell i oppførsel på de andre. De sto i en stor halvsirkel rundt oss og ingen våget å stikke hodet frem. I dag har vi flere av disse tamme koitypene og mange andre koi har blitt nesten like tamme. Andre igjen vil alltid svømme litt der ute i periferien og det er disse som blir helt rebelsk når de kommer sammen inn i et akvarium og fokker hverandre opp.
Old 30.01.2007, 18:37   #13 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Originally Posted by Christian View Post
Jøss, ja det var nytt for meg, jeg klarer ikke å se noe tenner på min koi, og jeg har blitt bitt av han mange ganger også uten at det kjennes ut som det er tenner der.
Men da er det kanskje slik at de utvilker tenner når de blir litt større, eller at det er forskjell fra art til art eller noe.
Men det var jo litt interessant, har alltid trodd de ikke har det, både fordi "alle" sier det, og fordi jeg altså ikke har sett noe tenner
Du må nok stikke fingeren litt lenger ned i halsen for å finne tennene.
Old 31.01.2007, 10:00   #14 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Default koi typer

Hm.. ph er riktig, men nitrit har jeg ikke sjekket, er bare tre koi, fire bitte små stimfisk og en liten malle i 460l så har ikke trodd det er nødvendig? Jeg skal prøve dette med foring, så får jeg se. Men kan jeg kjøpe en av disse andre koi-rasene i en stor akvariebutikk(som Bjølsen i Oslo)? Jeg må kanskje henvende meg til noen spesielle som har denne typen koi?

Takk for hjelp dere! Føler jeg får så mye hjelp, også kan jeg ikke yte noe tilbake
Stine is offline   Reply With Quote
Old 31.01.2007, 12:52   #15 (permalink)
Member

Originally Posted by chasys View Post
Du må nok stikke fingeren litt lenger ned i halsen for å finne tennene.
He he, ja kanskje det. Den oppdager ganske fort at det er lillefinger og ikke pellets, så er jo mest de ytterste tykke leppene jeg kjenner.
Prøver jo også å se inn i munnen, men selv om han er ganske tam, har jeg ikke såpass kustus på han at han står stille med munnen åpen på komando!

Er det noen som har sett noen bilder av dette eller?
Hadde jeg hatt highspeed kamera skulle jeg prøvd selv, men med vanlig kamera er oddsen for å få et skarpt bilde inn i munnen ganske liten. Hvis jeg står ved glasset står fisken gjerne inntil og kaster hodet fra side til side

Stine: det eneste jeg bidrar med er jo egne observasjoner og erfaringer, og det er jo bare hyggelig. Og jeg ser frem til å høre om dine etterhvert.
Jeg ser jo at jeg og chasys ser ut til å være ening om at det ofte kan være snakk om tilvenning.
Og det kunne vært interessant å høre fra deg hvis du prøver som chasys foreslo, observere fiskene uten at de ser deg.

Ellers er det vel sikkert også riktig at det er forskjeller mellom Koi-typer. Min erfaring er jo kun basert på et individ. Og jeg har ofte reagert litt på at Koi jeg ser i butikker virker veldig dorske, mens min er veldig aktiv og virker til å være en riktig så glad laks.

Er faktisk ikke helt sikker på hvilken type min er, men han er helt hvit, og har bare sjell på hodet, såkalt leather-Koi tror jeg det kalles. Er vel også liten til Koi å være, men jeg er også litt gjerrig på maten. Siden jeg ikke har noen dam, og heller ikke vett på å kvitte meg med denne fisken (som jeg ovetok fra en famile som eneste overlevende i et misligholdt akvarie) er det helt greit at den ikke vokser så fort. Har allerede utvidet akvarie 2 ganger pga han
Christian is offline   Reply With Quote
Old 31.01.2007, 15:09   #16 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Originally Posted by Stine View Post
Hm.. ph er riktig, men nitrit har jeg ikke sjekket, er bare tre koi, fire bitte små stimfisk og en liten malle i 460l så har ikke trodd det er nødvendig? Jeg skal prøve dette med foring, så får jeg se. Men kan jeg kjøpe en av disse andre koi-rasene i en stor akvariebutikk(som Bjølsen i Oslo)? Jeg må kanskje henvende meg til noen spesielle som har denne typen koi?

Takk for hjelp dere! Føler jeg får så mye hjelp, også kan jeg ikke yte noe tilbake
Er ikke sikker på om Akvariemagasinet/Bjølsen har de variantene som chasys nevner, men er ofte innom der så jeg skal sjekke neste gang jeg er i butikken (mulig til helga).

For Gullfiskene.net sin del så yter du massevis ved å være aktiv i forumene, noe som er nyttig for G.net, deg og de andre brukerne
Old 31.01.2007, 17:32   #17 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Hehe, takk takk!

Flott om du titter for meg, er egentlig altfor mye da!
Old 31.01.2007, 21:21   #18 (permalink)
G.Net Admin

Nala's Avatar

Slapp av. Carpman bor på dyrebutikker! Neida.
Men jeg har sett "koi" til salgs på strømmen storsenter tidligere.
Old 03.02.2007, 19:56   #19 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Var hos Akvariemagasinet en tur i dag, og de har en god del koi gående i forskjellige størrelser. Er ikke sikker på om vi kunne se noen av variantene som chasys nevnte, men det var en som kunne minne om soragoi. Det er litt vanskelig å skille ut koiene når de går i de karene hos dem da det er mye bevegelser på fiskene og returvannet fra filtrene pisker på overflaten.
Old 04.02.2007, 19:24   #20 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Default ok

Har sett de har sinnsykt med koi, mange fine og! Men da vet jeg det. Takk for hjelpen!
Reply

Tags
lite, om, oppførsel, spørsmål

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules