Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Gullfisk/Slørhaler

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 07.01.2007, 13:32   #1 (permalink)
Member

Default Et lite spørsmål om oppførsel

Hei.

Jeg har lenge lurt på noe ang min gullfisk som jeg vel har hatt i godt og vel to år nå, ca 10cm.
I forbindelse med foring bruker han den neste timen til å "nappe luft" i overflaten, og det ser for meg ut som han tar inn så mye luft under denne seansen at det går litt ut over svømme-egenskapene. Oppdriften blir mye større enn vanlig, så den svømmer hardt for å komme ned, og stopper han og slapper av, er det full fart opp igjen...

Egentlig har det vært sånn så lenge jeg kan huske, og jeg har prøvd forskjellige variasjoner med pumpe/luftoppsett for bedre oksygentilførsel. Ingen av de andre fiskene gjør dette heller så jeg begynner å tro at han bare "er sånn". Har også en ca 4cm liten tass av en gullfisk, som ikke napper luft på denne måten, i alle fall mye mindre.

Jeg har diverse forskjellige fisker, og kjører uten varmekolbe, men tempen ligger likevel på ca 25 grader. Vet at dette ansees å være litt varm, men fisken virker i veldig god form forøvrig, fantastisk appetitt, og full fart hele dagen. Forer for det meste med flakfor og pellets/Koi sticks.

Så da lurer jeg på hva dere andre mener om dette, eventuelt hva annet enn oksygenmangel kan føre til slik oppførsel?
Christian is offline   Reply With Quote
Old 07.01.2007, 14:00   #2 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hallo!

Vel, dette er et kjent problem. Vi har selv en slørhale og en singelhale som sliter/har hatt samme symptom. Hvis du fôrer med flytefôr så ender enkelte fisker med dette problemet og skyldes rett og slett at de får litt dilla på overflaten, blant annet pga proteinlaget der. Da gulper de så mye luft at dette går i tarmsystemet. Har selv observert avføring med små luftblærer som henger fast i den. Gullfisker er egentlig ikke "laget" for å spise av overflaten pga sitt fordøyelsessystem. I viltformen så mumser de i hovedsak på bunnen av dammer. Vi har gode erfaringer med å bytte fôr og dette av den synkende typen. Det tar litt tid før de venner seg til dette og det kan lønne seg å finne fôr som flyter litt hvis du er forsiktig når du putter det oppi karet. Da får de en sjanse til å se fôret og kan følge etter det når det synker.
Old 07.01.2007, 14:09   #3 (permalink)
G.Net Admin

Nevner også forøvrig at vi driver og tester fôr fra Omega Sea som lages i Alaska. De kaller fôret for Omega One Diet og til nå har vi kjempe gode erfaringer med dette. Har ennå ikke funnet noen i Norge som importerer dette, men vi kjøpte noen bokser ifbm en tur til USA. Dette er synkepellets og finnes i flere størrelser. Vi håper at vi klarer å overtale noen i Norge til å importere maten, men hvis vi ikke lykkes med dette, så tror jeg vi ender opp med å importere dette selv, evt også for salg.
Se: http://omegasea.net

Last edited by Carpman; 07.01.2007 at 14:12.
Carpman is offline   Reply With Quote
Old 07.01.2007, 14:41   #4 (permalink)
Member

Tusen takk for raskt svar.
Da tolker jeg dette dithen at det i og for seg ikke feiler min fisk noe. Men at det er korrekt at han kunne hatt det bedre.
Vil du gå så langt som og si at dette er skadelig for fisken?

Din forklaring høres veldig riktig ut ifht hva jeg observerer, han er glad i mat kan man si, og "nappingen" begynner allerede mens jeg forbereder foring (pleier å knekke pellets i litt mindre biter). Så da skal jeg prøve med litt for som synker.

Men nå ble jeg litt nyskjerrig her. Koi som jeg også har en av, er jo også egentlig en bunnspiser, men disse pelletsene er jo i utgangspunktet tiltenkt Koi. Er det egentlig ikke det beste for den heller med sånn flytende for?

En ting til mens vi snakker om mat. Jeg har vel "blandet epler og appelsiner" litt i mitt akvarium, og prøvde for en stund siden å legge en brokkoli i akvariet, som da var tiltenkt en malle. Denne falt tydeligvis i smak hos alle sammen, også gullfiskene.
Men jeg vet i grunn lite om dette er bra for dem eller ikke, og enda viktigere, jeg vet ikke om feks Brokkoli skal kokes først.
Kanskje jeg kan få svar på dette også her, hvis det er ok, kunne vel det kanskje være et alternativ til flytemat?
Old 07.01.2007, 16:33   #5 (permalink)
G.Net Admin

Bare hyggelig!
Primært vil jeg ikke trekke det så langt å si at det er skadelig for fisken, men det kan muligens være en viss fare for at dette kan få noen sekundære følger. Den ene fisken vår hadde så mye oppdrift en stund at den sov nærmest med ryggen i overflaten om natta. Om dette vil påvirke hud/skjell/slimlaget på noen måter er en mulighet, og fisker skal jo i utg.pkt være nedi vannet Heldigvis så ble det bedre ved å bytte fôr.
Bare en teori jeg har er at det er mulig at fisken i verste fall kan tørke litt ut på det området som er mye over vann, og etterfølger av dette kan bli infeksjoner/soppangrep. En annen ting er om fisken utsettes for fysisk stress ved at den har problemer med å komme seg ned i karet, og av den grunn får et redusert immunforsvar. Mener også å ha lest om at denne gulpingen kan resultere i svømmeblæreinfeksjon.
Vel, det blir vel mye synsing, men vårt beste våpen er observasjon. Jeg prøver så ofte jeg kan og observere fiskene som en helse status. Og så lenge jeg ikke får en guffen magefølelse, så tar jeg det som et utg.pkt.

Når det gjelder koi, så stemmer det at også den er en bunnspiser, og hos koi er dette veldig åpenlyst når man ser på utformingen av munnen. Hos de store oppdretterne i Japan, så går småkoi i mudderdammer spesielt pga næringslaget på bunnen.
Men koi er litt både òg. Gullfisk og koi har et tilnærmet likt fordøyelsessystem, og begge har ikke en magesekk. Men koi har et bedre utviklet lever og tarmsystem. Det er som oftest i tarmsystemet hos gullfisk at problemet oppstår ved at luft fanges der. Koi er på langt nær så plaget av denne "skavanken". Du bør også være forsiktig å fôre gullfisk med de kraftigste fôrtypene til koi da leveren er som nevnt bedre utviklet hos koi enn hos gullfisk.

Appelsiner er veldig bra for både gullfisk og koi. Denne vitamintilsettingen har en positiv effekt for gullfisk på dette med "luft i systemet". Jeg vet det er noen som bruker brokkoli som mat og dette skal være veldig bra pga alle vitaminene som er i grønnsaken. Jeg har ikke sett at det skal være nødvendig å koke brokkoli, og dette vil jo fjerne noe av de verdifulle vitaminene som vi lærte om i heimkunnskapen Og det å koke grønnsaker før man har dem i akvariet tror jeg kan ende opp i mye søl. Friske grønnsaker er nok tingen.
Agurk skal også være fint for maller. Det er også de som koker grønnerter og plukker av skallet etter at de har blitt kalde. Deretter så moser de ertene sammen og lager pellets av det.
Men vær oppmerksom på at det å fôre mye med frukt resulterer i at sukkernivået øker i vannet, og dette kan ende med algeblomstring.
En annen ting (og det er nok jeg som er overforsiktig) så gjelder dette med sprøyting av frukt og grønnsaker. Jeg foretrekker disse økologiske produktene, så er jeg i alle fall sikker.

Last edited by Carpman; 07.01.2007 at 18:58.
Carpman is offline   Reply With Quote
Old 07.01.2007, 17:33   #6 (permalink)
Member

Jøss, ja da høres det ut som deres gullfisk/slørhale hadde enda mer problemer enn min ser ut til å ha, og det er litt betryggende å høre at andre også opplever liknende, samt at det finnes forbedringspotensiale. Jeg har liksom bare hørt en masse om oksygenmangel, og uten at jeg skal garantere noe tror jeg ikke at jeg har det.

Jeg har vel kanskje en litt uvanlig mix av fisker, og dette du nevner med sekundære følger har jeg sett litt av i form av at Praktbotia i samme kar finner halen til gullfisken veldig interessant å nappe litt i. (såvidt jeg vet er det en ren gullfisk, men halen er ganske lang/stor) Dette går veldig greit 99% av tiden, men jeg har en følelse av at fisker er ekstremt flinke til å sense hvis noen er litt svake. Så i de periodene gullfisken svømmer litt dårlig blir den plaget litt. Ser ikke ut som det egentlig er så veldig farlig, men det er jo helt klart at gullfisken ikke liker å være agn, eller leketøy.

Men da skal jeg prøve meg litt frem med forskjellige foringsmetoder, litt variasjon er vel uansett alltid bra. Skal også ha i bakhodet dette med sukkernivå. Konklusjonen på det er vel at det er med fisken, som med oss -alt med måte!

Brokkoli syns som nevt alle fiskene var godt, men med denne ble jeg da litt bekymret for Koi'en (som er hovedpersonen i mitt kar, en lang historie...) For han har jo som du vet ikke tenner, og suste rundt med en stor brokkoli stikkende ut av munnen, og kastet seg rundt helt til det røk av en bit. Og denne biten så det for meg ut som han satte i halsen. Det gikk jo bra til slutt, og på'n igjen med ny bit med en gang. Men det endte med at jeg tok ut brokkoli'n siden jeg var så usikker.
Har jo sett det før, med steiner, planter og alt annet han putter i munnen (som er alt untatt de andre fiskene) og det ser litt skummelt ut, men har gått bra hver gang. Jeg tenker jo at i det fri er det jo ingen som passer på hva fiskene får i munnen, men på den annen side daler det vel sjelden store brokkolibiter der heller,, så vet ikke helt.

Burde jeg dele opp i små biter?
Grunnen til at jeg ikke gjorde det var; 1: for at det ikke skulle forsvinne i grus/pumpe ol, 2: for at det skulle være lett for mallen å finne, og holde fast i, og 3: for at jeg skulle kunne fjerne det igjen hvis det ikke ble spist.

Tusen takk for bra svar så langt
Old 07.01.2007, 17:48   #7 (permalink)
G.Net Admin

He, he, jeg måtte flire da jeg så det du nevnte ang koi'en og brokkolien. Både koi og gullfisk har en fantastisk måte å "voldta" mat på når de setter i gang Det er jo ikke for ingen ting at de går under "etemaskiner".
Et tips er å skaffe deg slike fôrklyper; dvs disse klypene som er festet til en sugekopp. Så kan du dele opp maten mellom flere slike sånn at du får mindre posjoner, og plassere dem på forskjellige steder i karet. Så mens de andre fiskene styrer med maten ved klypene, så kan du legge ned mat til mallen. Og dette med malle sammen med gullfisk er jo et mareritt. Vi har selv en pleco i et gullfiskkar, og må si at det er en utfordring å få mat i stakkaren. Men det ordner seg på et vis. Vi er blitt alt for glad i den til å kvitte oss med den.
Old 07.01.2007, 20:27   #8 (permalink)
Member

He he, ja, disse fiskene er ikke så trege som man kanskje kan få intrykk av om man bare har sett dem i akvariebutikk, eller kjøpesenter-dam. Rett og slett imponerende hvor fort de kan kaste seg til siden ol for å rive i filler saker og ting.

Det med sugekopper kan jeg se om jeg får til ja. Mallen min er ganske tøff og lar seg ikke plukke på nesen, men han er jo ikke den som er først på plass ved foring, så litt fordeling vil kanskje være en god ide her også.

Takk igjen for gode svar, da ble jeg en god del klokere ifht gullfisk oppførsel, og foring generelt
Old 30.01.2007, 02:36   #9 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default koi "tenner"

her er det bilder av koi tenner funnet i dammen til Trevor
http://www.koicarp.net/koi_medicatio.../koi_teeth.htm
våre koi elsker meitemark, appelsin båter, rensede frosne reker + eggene, dvs. litt variasjon i kosten
obs. fjern appelsin skallet etter oppspising
Old 30.01.2007, 16:31   #10 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Default har et lite spm jeg også..

Koiene jeg har hatt har stort sett vært skye, de svømmer av og til raskt fram og tilbake i bakgrunnen og presser seg selv ned i grusen og mot glasset. Når de ikke er stresset som det her, ligger de muse stille bak gjemmestedet sitt. Vi er ved akvariumet tre-fire ganger om dagen, ellers får de ro.

Når de får mat er det så vidt de kommer opp til overflaten for å svømme raskt ned igjen, og da bare helt bakerst i akvariet. De leter ikke noe sælig etter mat.

Hva gjør jeg galt?

Takk for svar!
Stine is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
lite, om, oppførsel, spørsmål

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules