Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Dec 2007
|
Hei, jeg er ny på forumet her og anledningen er at jeg i julen skal passe en søt liten skapning kalt Kjell (en slørhale). Det er min søsters gullfisk. Kjell har det desverre ikke helt optimalt. ![]() Han bor i en for liten bolle(ligner et digert konjakkglass, kanskje en 5 liters størrelse). Han har sand i bunnen og en plante(ekte). Han har JBL NovoPearl mat med multivitaminer, har fått instruks om å gi Kjell 3 sånne kuler pr dag. I tillegg fikk jeg med en liten flaske med TetraAqua AquaSafe for Goldfish. Instruksene på flasken står på fransk, nederlandsk eller tysk, så ikke lett å skjønne. Jeg skjønner jeg har kommet litt i ulvens hule nå, med gullfiskbollen og alt... men hva kan jeg gjøre for å gjøre julen litt bedre for Kjell. ![]() Jeg vil gjerne at han skal få litt større tumleplass (en litt større bolle, eller et større firkanta kar), kanskje en kompis(da bør jeg vel satse på enda en slørhale?) , og et litt "sunnere" miljø å svømme rundt i. Har fått tips om å anskaffe et bunnfilter(fjerner avfall og tilfører oksygen??) Jeg trenger litt basic råd, for å gjøre det beste ut av situasjonen. Alt er avklart med matmor, og jeg får kjøpe inn og ordne. Noen butikker i Oslo å anbefale? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007 Location: ODDA
|
Hei! Det er fin oppgave du har fått, å forbedre forholdene til din søsters gullfisk. Det er særs viktig at den får større plass og litt selskap. Skal du gjøre det billig, så ville eg gått inn på "FINN.NO - torget - dyr og utstyr - fisker" og sett om det var noen der som skal selge akvarium. Siden du bur i Oslo området trur jeg det er ganske lett. Kjøper du brukt får du med pumpe/filter, varmekolbe etc med på kjøpet. er du heldig kan det hende at du får med en (gull) fisk eller to. vannskifte 10% her uke er viktig for alle fisker. Lykke til |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Dec 2007
|
Takk for tipset med finn.no, der var det jo massevis! Fant ett akvarium 54 liter, komplett med varmekolbe, lysarmatur, filterpumpe, x-tra luftslange, grus, kjemikalier, teststrips. Det var også noen fisk med, men vet ikke hvilken type fisk. Kjell er jo slørhale... Om jeg slår til på det, hva gjør jeg så videre? Leser litt om at akvariet må "innkjøres" osv. Vil det si at jeg ikke putte fiskene oppi med en gang? Uff, jeg litt grønn på dette her. Håper noen kan svare meg! :-) |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007 Location: ODDA
|
Hei igjen! Det er riktig at et nytt akvariet bør stå og "modne" ei stund før en har fisk oppi. I ulike dyrebutikken kan du få kjøpt "kjemikalier" som fremskynder denne prosessen. Men dersom det akvariet du har fått napp på er fylt med vann og det er fisker i det, så mener eg at du kan ha fisken din opp med en gang dersom du gjør det slik: Ikkje la den gamle eigeren tappe ut vannet av akvariet før du henter det. Ikkje vask filteret som er i akvariet (då bevarer du bakterier) Legg sanden i en pose og når du kommer hjem, må du IKKE vaske sanden. Ha den rett oppi akvariet og hell nytt vann forsiktig i. Tilsett gjerne AQUASAFE. Gjer du det slik mener eg du trygt kan ha fisker i akvariet samme dag som du får det hjem og tapper vann i det. Lykke til! |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Mar 2006
|
Hei Sirib og velkommen til forumet! ![]() Kjempefint det du gjør for den lille slørhalen. Boller er av mange grunner ikke egnet bopel for fisker. Slørhaler bør gå sammen med andre slørhaler, da de ofte blir nappet i sløret av andre arter, noe som kan føre til stress hos fisken samt rifter og skader i finnene som lett blir infisert. Vil derfor ikke anbefale deg å kjøpe et akvarium hvor fisker følger med. Det er viktig at karet innkjøres før du har fisken i da nyttebakteriene i filteret som skal bryte ned de skadelige giftstoffene trenger tid for å etablere seg. Vil anbefale deg som åsendammen nevner å kjøpe Bactocym eller lignende i akvarie butikk da dette vil hjelpe i gang filteret og/eller bruke brukt akvarievann forutsatt at det har gått sykdomsfrie fisker i vannet. Ved bruk av bactozym vil akvariet med nytt vann normalt være klart til å ha fisker i etter en uke. Det er viktig å ikke putte for mange fisker i med en gang, og jeg vil uansett ikke anbefale å ha mer enn 2 slørhaler i en 54 liter. Vær også veldig forsiktig med foringen de første ukene, da ett nystartet akvarium lett bikker over med skadelige giftstoffer. Vil derfor råde deg til å ikke kjøpe flere fisker før du har hatt det nye akvariet i drift i noen uker og du har kontroll på vannverdiene, ammoniakk og nitritt, som begge skal være 0. Noe nitrat vil det alltid være( ca 12,5) , denne holder du kontroll på ved hjelp av vannskifter. Så lenge han bor i bollen, bør 10 % av vannet skiftes 2 ganger i uken. Når det gjelder Aquasafen skal den has i det nye vannet du tilsetter i akvariet ved vannskifte, doseringen er 5 ml per 10 liter vann som skiftes ut. Aquasafen uskadeliggjør klor og tungmetaller i vannet. Dersom du kjøper et akvarium med et brukt filter, er det viktig at det ikke går for mange timer fra filtermediet tas ut av drift i det gamle akvariet før du starter filterpumpen igjen. Filteret skal normalt aldri stoppes over lengre perioder, da bakteriekulturen etter for lang still stand vil dø ut og generere giftsoffer som når du setter i gang filterpumpen vil føres ut i akvariet. Du får holde oss oppdatert, og lykke til.
__________________ Goldy |
| | |
![]() |
| Tags |
| forbedre, forholdene, gullfiskbollen, hvordan |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|