Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member Join Date: Jan 2008
|
Hei! Har nettopp fått meg akvarium og gullfisker, så er helt fersk i dette gamet. Har et akvarium på 43liter og 5 gullfisker. Tror det er 2 slørhaler og 3 vanlige gullfisker. Saken er den at den ene slørhalen har fått en hvit prikk på hodet, samt at avføringen henger etter fisken som en lang sytråd. Nesten dobbelt så lang som fisken. Ellers er den i fin form å spiser godt. Aktivitetsnivået er høyt! Fikk akvariet for 4 dager siden, så har i grunn egentlig ikke mer peiling om gullfisk og akvarium enn det som jeg fikk fortalt i butikken og har lest her på forumet. Erfaringene på disse 4 dagene er at det er mange forskjellige meninger om vannskifte, mating, rengjøring, vannkvalitet mm. ![]() Har også lest om salt i vannet. Hva er hensikten og misjonen med dette? Hvor mye eventuelt? Bør jeg skifte vann allerede siden den ene fisken viser tegn til å ikke være helt i form? Kunne tenkt meg kort og grei veiledning til hvordan best å ta vare på de nye fiskene mine. Har jo selvfølgelig lyst at de har det så bra som mulig. Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg... |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei, og velkommen hit! Ifht vannbytter og nyoppstart av akvarie, så kan du se på svaret jeg ga til jofis i denne tråden : http://gullfiskene.net/forum/showthr...=3353#post3353 Det at avføringen henger lang og tynn etter fisken, trenger ikke å bety at den er syk - det kan også være at du fisken er stresset av en eller annen grunn. Om den spiser godt, og er i fin aktivitet ville jeg sett det an en liten stund - kanskje du mater for mye? Hvor på hodet er den hvite prikken? hvordan ser den ut? er den som et saltkorn, lodden, som melis eller ? Rådene man får i butikken er ikke alltid de beste, det er ikke alltid de vet helt hva de selger. 5 gullfisker i et 43 liters akvarie er i overkant av hva som er anbefalt - husk at dette blir store fine fisker med tiden. Jeg vil anbefale et større akvarie til fiskene dine |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
ja det skal være sikkert at rådene i butikk ikke alltids er bra.. de sa at 5 stk gikk berre fint i et akvarium på 43 liter.. når det gjelder fisken min, har den nå fått 3 sankornet prikker, men den er veldig aktiv syns jeg..svømmer som en gal ![]() fikk beskje at jeg skulle gi de mat 2 ganger om dagen, er det mye? ellers kan jeg fortelle at mine fisker kom i akvariet etter 20 minutter, så det har jo ikke stått i 4 uker som er anbefalt her.. tror du at jeg bør skifte vannet? hvor får man tak i utstyret som måler vannet, tenkte jeg skulle se om vannet er bra.. |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Hei, igjen! Du bør nok skaffe deg tester for å teste vannet - det viktigste er test for ammoniakk, nitritt, ph og gh. Testene kjøper du enten på nettbutikker, eller hos din lokale dyrebutikk. (ammoniakk og nitritt skal det ikke være noe av. ph bør være 6-8, og gh 5-20) Om prikkene er som saltkorn, og det kommer flere, er det mulig du har fått hvitprikk. Medisin for det kan du kjøpe på dyrebutikken, eller her : http://www.tropefisk.no/shop/esha-exit-20ml-18077p.html Tar forbehold om at det også kan være kjønnsvorter (om det er en hanfisk, og prikkene er på gjellelokkene), eller at du har finsand i bunnen, og prikkene rett og slett bare er sandkorn. Jeg vil anbefale Eshas medisin, om det viser seg å være hvitprikk, men den kan ta noe tid å bestille (om du kjøper i nettbutikken, skriv en komentar om at du trenger den straks - da bruker de å være snare). De fleste andre medisiner mot denne parasitten ødelegger bakteriekulturen du holder på å danne i filteret ditt ![]() Lykke til! Få høre hvordan det går, da |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
har ikke fin sand i bunnen, så sand korn kan vi ute lukke ![]() prikkene sitter rett oppfør øynene..syns du at å mate de to ganger om dagen va mye? bruker aquasafe, easybalance og aqua life i vannet.. hvor ofte bør man skifte vann i et akvarium på 43 liter? huff huff har mye spørsmål, men har allerede lært en hel masse ![]() du får ha takk for hjelpen |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Hei ![]() To ganger om dagen er i utgangspunktet ikke mye, det kommer litt an på hvor mye ![]() Siden du har nyoppstartet akvarie, og mye sansynlig sliter med vannkvaliteten, ville jeg ha matet veldig lite annenhver dag til vannkvaliteten er bra (fiskene tåler å gå ganske lenge uten mat) Vanlige vannbytterutiner er ca 30% en gang i uken, men om man sliter med nitritt eller ammoniakk bør man bytte noe(les 30%) vann hver dag til problemet er borte ![]() Jeg ville nok bestillt/ kjøpt medisin mot icht (hvitprikk) slik at jeg hadde det tilgjengelig. Om den får flere prikker, er det ganske sansynlig at det er denne parasitten du har stiftet bekjentskap med! |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
har bestilt den medisinen du anbefalte på nettet, skrev en meil å forklarte situasjonen i håp om at de kan sende den raskt ![]() skal invistere i måle utstyr i mårra for å sjekke vannet, og bytte vann for sikkerhets skyld ![]() du får ha hjertelig takk for hjelpen, har lært mer her, enn den informasjonen jeg fikk i dyrebutikken.. skal få høre hvordan det går |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Senior Member ![]() | [Vist du har normalt vann i kranene hjemme som dei fleste har i Norge så treng du ikkje desse remediene i framtiden, det er mest for land der vannet inneholder klor, og metaller(gamle rør i hus kan gi deg det). Eit tips ved vannbytte tapp nytt vann dagen i forveien og la vannet stå å lufte seg , da vil gasser fordampe.
__________________ Fisk ute og inne Last edited by Roger`n; 31.01.2008 at 22:59. |
| | |
![]() |
| Tags |
| gullfisk, hvit, med, prikk |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|