Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Gullfisk/Slørhaler

Notices

View Poll Results: Er alle fisker likeverdige?
Ja 7 100.00%
Nei 0 0%
Voters: 7. You may not vote on this poll

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 19.02.2007, 12:19   #21 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Jeg fikk meg en god latter selv da dette herjet som værst. Utrolig hvor mye styr dette fikk. Og så mye protestlister spam som kom i mailboksen.

Tror de studentene oppnådde mer enn de hadde håpet på.
Old 19.02.2007, 21:07   #22 (permalink)
Junior Member

Nala, din beskrivelse av en bolle ...
Ustabile vannverdier og ustabil temperatur, taler mot å holde betta-er i bolle, synes jeg.
Dessuten er overflaten veldig liten i en bolle, og det betyr igjen kanskje for lite oksygen til fisken.

... passer jo ganske bra med det jeg skriver om Betta sitt naturlige habitat.
morten is offline   Reply With Quote
Old 19.02.2007, 22:56   #23 (permalink)
G.Net Admin

Nala's Avatar

Morten; Jeg bare siterer siden http://kampfisk.com/

Gullfiskboller er en gammel design som kanskje ser bra ut på hylla, men som ikke egner seg like godt til praktisk bruk. Hvis man fyller bolla helt opp for å gi fisken mest mulig vann å leve i, blir vannoverflaten mindre. Det gjør at det lett kan bli for lite oksygen for fiskene.
Hvis man insisterer på å ha kampfisken sin i en bolle, må man i det minste forsikre seg om at bolla står et sted der temperaturen aldri når under 20 grader Celsius. Hvis rommet kan bli kaldere, må man ha en varmekolbe i bolla, eller bytte kampfisken ut med en fisk som tåler kaldere vann.Hvis man fyller bolla cirka to tredjedeler opp, oppnår man et kompromiss mellom behovet for mest mulig vann og behovet for størst mulig overflate. Man kan lage seg et lokk av for eksempel plexiglass hvis man ønsker at kampfisken skal få varm og fuktig luft å puste i.

Delvannskifte bør foretas minst en gang i uken. Sjekk at det nye vannet har riktig temperatur før det has i bolla; kampfisk er følsomme for temperatursvingninger.
Vannverdiene kan bli veldig ustabile i små akvarier. Dette er stressende for fisk, planter og den livsnødvendige bakteriefloraen i akvariet.
Siden jeg ikke har noen supergod peiling på kampfisker, forholder jeg meg bare til den generelle infoen som de som faktisk har peiling, legger ut.
Old 20.02.2007, 19:00   #24 (permalink)
Junior Member

Det er sant, den må ikke bli utsatt for lave temperaturer, helst ikke under 24 grader.

Er det ikke litt bra at vi som ikke har Phd. i fisk også kan diskutere fiskehold?
Så lenge vi er åpen for å la diskusjonen være en måte å lære på er det bra.

Du må aldri, aldri ta det jeg skriver som sannhet men kun min (foreløpige) mening. Jeg har mer sans for å diskutere med deg og de andre enn å bare grave meg ned i literatur.

Det er jo viktig at alle gjør seg opp en mening om ting som opptar dem. Det var lenge akseptert at jorden var flat og var solsystemets sentrum. Hadde det ikke vært for at noen var kritisk til de lærde hadde det vært slik enda.
morten is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
bolle, gullfisker, lakseoppdrett

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules