Please install Flash and turn on Javascript.
| |||||||
| Notices |
| View Poll Results: Er alle fisker likeverdige? | |||
| Ja | | 7 | 100.00% |
| Nei | | 0 | 0% |
| Voters: 7. You may not vote on this poll | |||
![]() |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Mar 2006 Location: Akershus
|
Hei. Jeg er fersk bollefisk eier og opplever at det er rimelig mange sterke meninger om dette fiskeholdet. Jeg synes det er interessant og vil gjerne at forumets lesere deler sine meninger. I tillegg hender det at jeg spiser oppdrettslaks, og lurer også på om det finnes meninger på det. Er all fisk er likeverdig? Vennlig hilsen Yngve |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei Yngve, og velkommen til forumet vårt! "Boller er beregnet for å ha potetgull i" er en frase du ofte hører i forumer. Jeg vil ikke dømme de som har gullfisk i bolle, men i alle fall gjøre mitt beste for å opplyse de bakdeler dette har både for dyr og eier. Jeg tror det er noen akvarister som får problemer med å legge hånden på hjertet og si at de aldri har hatt gullfiskbolle (har hatt det selv). I akvaristenes verden så er viltformen å foretrekke for mange når det gjelder akvariefisk. Jeg liker laks selv, og aller best den som er fisket selv. Min personlige menig er at all fisk er likeverdig, og vi har et ansvar som mennesker både ved hold av fisk som "kjæledyr" eller som mat.
__________________ Carpman |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Mar 2006 Location: Skedsmo
|
Selv har jeg hatt bolle(for 10-12 år siden), men etter at Arnold gikk over til den andre siden, skaffet jeg meg et akvarie. Oppdrettslaks... Jeg spiser ikke fisk, fordi jeg ikke liker det(Med mindre fiskepinner går under fiskebetegnelsen ). Men jeg kjenner ei jente som er vegitarianer fordi hun mener dyrene lider.. Hun spiser derimot fisk. Og da jeg spurte "hva med oppdrettsfisk da?", svarte hun at hun aldri spiste fisk, med mindre hun var sikker på at dem ikke var fra oppdrettsanlegg. Samme med tunfisk. Det spiste hun heller ikke, med mindre hun hadde garanti for at det var delfinvennlig tunfisk. Så tro det eller ei, så er det flere som tenker over dette, før dem kjøper matfisk.Om alle fisk er likeverdige? Med mindre noen klarer å overbevise meg at dem ikke er det, så ja. Selvfølgelig. Hehe | |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Dec 2006
|
Hei. Hvis du har gullfisk i bolle vil du nok møte stor motstand hos mange (de fleste) etablerte akvarister. Personlig kunne jeg heller ikke tenke meg å ha fisk i en bolle. Men jeg syns det er på grensen til hykleri når man påstår at alle fisk er likeverdige. Jeg er nok selv en av de som ikke er så høyt aktet blandt "ekte" akvarister fordi jeg har Koi i akvarium. Jeg har da ingen illusjon om at den har det noe bedre hos meg, enn den ville hatt det i det fri, men jeg jeg gjør så godt jeg kan for at den skal trives under de forhold jeg kan tilby. Grunnen til at jeg setter spørsmålstegn ved at alle fisk er likeverdige er jo blandt annet når vi tenker på hvordan fisken på middagsbordet har havnet der. Kan ikke kalles spesielt humant det de fiskene gjennomgår. Det samme kan man si om våre små svømmende venner, og livet de har hatt på veien til våre akvarier. En annen ting jeg har lagt merke til blandt etablerte akvarister er at man gjerne ved nyoppstartet kar anbefaler å slenge oppi noen Guppy eller annen billig fisk, for at de skal være prøvekaniner for ballansering av vannkvalitet. Det samme gjelder etter hva jeg har lest også for Koi dammen. Man kaster ikke A kvalitet Koi i ny dam, nei da bruker man "søppel-Koi", eller altså da Koi som desverre ikke sto først i køen da vår skaper malte Koi'ene. Så hvis man tenker seg litt om, tror jeg ikke man virkelig mener at alle fisk er likeverdig. Verdi på fisk henger etter min mening dels sammen med verdi i kroner, samt at vi knytter oss til individer. Vi mennesker er litt rare på det området, man kan feks gjerne holde rotter i bur, som man steller og duller med, mens det på andre siden av ytterveggen står rottegift som er ment for å seigpine andre individer av samme art til døde... Det er kanskje litt brutalt, men for meg er mine akvariefisker mye mer verdt enn andre fisker. Vel vel, kanskje ikke den mest korrekte måten å starte i et nytt forum som jeg potensielt kan ha stor nytte av, men det får stå sin prøve. Dette er altså bare min personlige oppfatningen av fiskenes likeverd |
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hmm, et delikat problem det der... Har vært akvarist i vel 20 år, og sportsfisker like lenge... Det finnes helt klart forskjeller på intelligens o.l. hos forskjellige fiskearter, hvor noen er mer primitive enn andre. Så spørsmålet er vel heller ikke om de er likeverdige, men hvor man skal sette det humane skille. Og da er vi vel ute på så tynn is, at man kan dra inn musefeller, burhøns osv. Med andre ord et spørsmål vi ganske sikkert aldri blir enige om. Er alt liv likeverdig?
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Jan 2007 Location: Kvås, Norway
|
her hvor vi bor, har vi rom som er på ca 2x4 m. (internat) hvis du ser for deg en gullfisk, så er den ganske så liten i forhold til en bolle. derfor vil vi mene at den er like liten i bollen sin, som vi er i rommene våre, og vi "svømmer" jo fritt..? |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Mar 2006 Location: Skedsmo
| Vi kan også ommøblere, kjøpe nye ting som underholder oss. Lese bøker vi lærer nye ting av.. En gullfisk i en bolle kan ikke det. Den bor i bollen sin. Om den vil eller ikke.
__________________ -- nala | |
| | |
![]() |
| Tags |
| bolle, gullfisker, lakseoppdrett |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|