Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
I den siste tiden har jeg sett at min slørhale Goldie har blitt rufsete i bakenden. I motsetning til slørhalen Flanders så har denne fått mange små rifter i finnene. Jeg kunne ikke fatte hva dette kom av siden jeg ikke har sett Flanders jage Goldie noen gang. Men så en dag under foringen ser jeg sugemallen Mo gå helt i fistel når Goldie og Flanders prøver å spise av grusen. Mo syns tydeligvis dette er helt forkastelig og jager Goldie rundt omkring i akvariumet. Plutselig så napper han til halen til Goldie og svømmer vekk. Så da løste jeg jo det mysteriumet ![]() Har noen andre erfaringer med dette? Jeg har ommøblert akvariumet for å se om mallen kanskje roer seg av det. Har flytefor men jeg liker jo å variere litt i kosten også.. Takker for tips
__________________ Svartedøden, Shiny & Spot ![]() ![]() |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Har også samme erfaring ifht enkelte maller og gullfisk. Du får se om det roer seg når du har ommøblert i akvariet. Om ikke, kan du forsøke å mate mallen og gullfiskene samtidig, men i hver sin ende av akvariet. |
| | |
| | #3 (permalink) |
Det endte med at jeg tok med mallen til dyrebutikken. Der fikk jeg en ny som er (foreløpig) rolig og grei Jeg fikk bytte den gratis uten problemer heldigvis! Den forrige gikk helt bananas! Svømte etter slørhalene og beit seg fast i både hodet og kroppen ![]() Ommøbleringen funket i 2 dager, til mallen fant ut at "hey, who are we kidding? Dette er jo mitt!" Så da var den tilbake til sitt normale spedalske jeg. Den nye var litt mindre, håper den er litt mer rolig når den vokser opp
| | |
| | #4 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: Jul 2007
|
Er ikke en kinesisk algespiser du hadde før vel? (er bilde på nettet av den.. men jeg har vel sikkert ikke lov til å linke til andre forum..?) Men bare søk på den på google du. Den kan suge seg fast på annen fisk. Du må ALDRI kjøpe fisk uten at du vet hva det er. ALDRI. Og du må alltid tilpasse fiskekjøp med hvor stort akvarie du har. Finnes maller som krever 60 liters akvarie, og finnes maller som krever over 700 liter. Et par maller som ofte selges til ALTFOR små akvarier er pleco og gibbiceps. De blir omtrent en halvmeter lang. Å husk å alltid gi mat som synker til bånn til maller.. Finnes egen mat.. Vet ikke om du gir. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Enige her gi malla tabelett for og agurk ( stor bit med ei skjei eller rustfri skue så den synker )eller anna snacks det spiser ikkje gullfisk. Flakfor er ikkje malle mat..ikkje gullfisk mat heller ![]() Men problemet med maller som tar gullfisk er ikkje noko nytt den kan ta discus, scalare og andre sorter også , vikti att akvariet er stort nok for alle og att det er innredet slik att alle fiskene krever det men det veit du nok. Hvilken malle har du da? og hvor stort er karet ?
__________________ Fisk ute og inne |
| | |
| | #6 (permalink) |
Hei igjen! Jeg hadde en antennemalle, og den blir vel ikke så kjempesvær mener jeg å vite. Det har roet seg betraktelig etter at jeg fikk den nye. Den nye er snill og grei Så det kan virke som at den forrige var litt psyko, hehe. Har i ettertid fått meg større akvarium også. ups, jeg mente at jeg har tabeletter til mallen. Er det forskjell på hanner og hunner i temperamentet?
| | |
| | #7 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei Malin! I og med at vi prøver i hovedsak og holde oss til karper her hos Gullfiskene.net, så må jeg henvise deg til f.eks Nettakvariet ved videre spørsmål om maller. Vi svarer gjerne på om hva som evt. kan gå sammen med karper, men holder oss helst til karpearter når man går i detaljer
__________________ Carpman |
| | |
![]() |
| Tags |
| slørhaler, sugemalle |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|