Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: May 2008
|
Hei! Har akuratt kjøpt meg 2 slørhaler, som bor i en bolle men skal kjøpe akvarium snart. Fiskene heter Bobby & Babe og det har seg sånn at når jeg mater dem ser det ut til at Babe spiser all maten selv? Er det noen som vet hvorfor? Også en ting til, hvor mye mat skal jeg gi dem? Jeg har sånne bittesmå klumper, er ikke sikker på hva de heter nå. Men hvor mange av dem skal jeg gi dem, og hvor mange ganger til dagen? Takk på forhånd! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei ![]() Hvor mye mat de skal ha, kommer litt an på hvor store de er, og hvor store pellets du har. Hovedregelen er at fiskene skal ha spist opp all mat på kort tid (ca 30-60 sekunder), og at det ikke blir liggende igjen noen rester etter maten i akvariet/ bollen. Noen forer 2 ganger om dagen, og andre tre. I en liten bolle er det veldig vanskelig å holde stabile forhold, og all mat du gir dem vil forurense vannet ganske kjapt. Jeg ville holdt foringen på et minimum så lenge de er i bolle, gitt dem 2 pellets pr dag og fulgt med vannverdiene. Følg med om fiskene blir tykke eller om de tar av seg Ser at du har tenkt å gi dem større plass etterhvert; FLOTT ![]() Da kan du fore litt mer. Som hovedregel regner man at hver gullfisk/ slørhale trenger minimum 30 liter vann, helst 50. Det er også viktig at filtreringen i et gullfiskakvarie er veldig bra, helst det dobbelte av det som er anbefalt.
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: May 2008
|
Ok tusen takk for hjelp! Men hvor stort akvarium anbefaler du meg å kjøpe hvis jeg skal ha mer enn liksom 3-4 fisker oppi? Jeg er ny med dette, men er blitt totalt forelsket i alt som kalles fisk og akvarium o.l! Skal bli en god pappa for dem! |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Hei igjen! Som jeg sa tidligere, beregn 30- 50 liter pr gullfisk/ slørhale du har tenkt å ha.... legg gjerne på litt til, for man finner alltid noen fisker man bare MÅ ha ![]() Det fins andre fisker som ikke krever så stor plass, men om man skal ha gullfisk, går de gjerne best sammen med andre gullfisk. ![]() ![]() |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jan 2007
|
Gullfisk spiser også mye, så de må nok ha mer mat enn 2 pellets per dag. Mine får kanskje 10 pellets om dagen. Jeg har hatt to slørhaler i en 15 l bolle i 1 1/2 år, men har hatt et motordrevet filter. Det har fungert helt fint frem til nå. Og vannkvaliteten i bollen er veldig stabil, pga det motordrevne filteret. Nå har jeg imidlertid bestillt et 125 l akvarium. Der skal jeg ha ca 4 slørhaler. | |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Anbefalingen 30-50 liter er på grunn av den store mengden avfallsstoffer gullfisk skiller ut, og på grunn av at de vokser ganske fort(selv slørhaler blir 20 cm lange). Dette er noe som anbefales av flere seriøse nettsteder for gullfisker, og av såkalte "eksperter" på temaet. Enkelte anbefaler til og med at man ikke bør holde slørhaler i akvarier som er mindre enn 120 liter. Det kan sikkert gå helt fint med mindre vann pr fisk(om man har veldig god filtrering), men er ikke helt sikker på at fisken har det like bra da, eller lever like lenge. Gullfisk er temmelig aktive fisker, og liker å ha plass til å svømme. Mengden for er anbefalt på grunn av at han hadde gullfiskene i en liten bolle, og jo mer du forer, dess mer forurenser fiskene. (og dårligere blir vannkvaliteten.) Gullfisk spiser mye, ja- men kan godt klare seg med mindre for over lange perioder. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Som sagt over her.. jo mer du fôrer, jo mer kommer ut i andre enden... Personlig anbefaler jeg ikke slørhaler/gullfisk i mindre en 100 liter, selv om jeg faktisk har drettet små slørhaler i 63 liter. Men det er ikke å anbefale.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #8 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Vi kjører med ca. 80-100L per gullfisk uavhengig av variant. En viktig ting man skal være klar over er at for liten størrelse på karet kan medføre til vekstforstyrrelser som for eksempel deformering av kroppsfasong (rygg) og hale. Det debatteres også om de tilfellene hvor man har observert full stans av vekst at dette kan ha ringvirkninger på indre organer.
__________________ Carpman |
| | |
| | #9 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
hei B&B og ![]() Bobby og Babe er underlagt ditt stell for at de skal trives optimalt. Dette gjelder måltidene men ikke minst vannkvaliteten. Fiskene spiser og skitter i det vannet de bor i. Tenkt deg hvordan det er å bo i et trangt rom med dårlig luft pga. urin og drit uten utlufting eller avløpsystem. Klarer DU det ? Selv om fiskene er små vil de ikke trives i en trang kloakk beholdning.I enkelte land er det blitt innført et visst minimum antall liter pr. gullfisk for å unngå å ha de opp i chips bollen. Det er snakk om minimum 60 til 70 liter pr. gullfisk, uansett størrelse. Du bør ha en slags filtrering av vannet som fjerner avfallstoffene, oksygen er og OK pluss regelmessig vannbytte.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| matproblemer |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|