Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Gullfisk/Slørhaler

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 20.01.2007, 11:34   #1 (permalink)
Member

Default Slørhaler og bolle:)

Hei! Jeg har hatt akvarium i 12 år. Har et 128 liters akvarium med Kardinaltetra, perlegurami, siamesisk algeeter og et ancistruspar med yngel. Jeg måler jevnlig PH, GH, nitritt og nitrat, så er rimelig bevisst på vannkvaliteten. Temperatur er på 25 grader.

Men perleguramien har oppblåst mage (skjellene stritter ikke) og dette har den hatt i godt over 1 år. Bør jeg avlive den? Det kan jo bæde være parasitter og bakterieinfeksjon, men så lenge jeg ikke velt årsaken, så kan jeg ikke medisinere mot alt det...og for å finne årsaken antar jeg at den må drepes...

Jeg har lenge hatt lyst til å skaffe meg gullfisk, egentlig slørhaler, selv om de er avlet frem så de svømmer dårligere enn den opprinnelige gullfiskformen (jeg holder meg unna de monstrøse mutantformene som nesten ikke er levedyktige selvsagt). Men de ville trolig ikke trives i et tropisk akvarium. Derfor har jeg i tillegg anskaffet meg en bolle, ganske enkelt fordi det er vakkert. Den er på ca 10 liter, altså ganske stor. I går gikk jeg til innkjøp av to søte slørhaler.

Hvis bollen ikke fungerer, blir vel 25 grader litt for høy temperatur for slørhalene? Tror nesten de andre fiskene må ha såpass høy temperatur. Eller kan enten slørhalen eller de tilpasse seg? Temperaturen i Kina, der de stammer fra, er vel ofte langt over 25, også i vannet...Tviler på at de kommer til å bli mobbet av de andre fiskene, da de er relativt fredelige...

Er det virkelig nødvendig med filter? Jeg er litt uenig foreløpig. Jeg har bevisst ikke anskaffet filter, da jeg heller tenker å skifte vann flere ganger i uken (litt av gangen). Er det egentlig nødvendig med filter i bolle? Det vil jo bråke ganske mye og kreve pumpe og ledninger og styr. Jeg har planter og lys til bollen, så de sørger vel for å ta seg av noen av avfallsstoffene. Jeg sjekker PH jevnlig og mater ikke for mye.

Er det dyreplageri å holde fiskene i en 10-liters bolle? De er foreløpig små, og ser egentlig ut til å ha nok svømmeplass. Slørhaler er jo ikke akkurat racersvømmere uansett. Jeg kommer til å holde vannkvaliteten god. De vil trolig få det bedre enn mange andre slørhaler som havner hos mer uerfarne akvarister...jeg gir variert for, både røde mygglarver (frosne og frysetørket), tubifex (frysetørket), andremat, vanlig flakfør etc. Kan man gi salat og eggeplomme også? Andre tips?

Jeg planlegger å flytte de til et større akvarium med andre karper når jeg flytter og får bedre plass...

Har akkurat kommet hjem fra Thailand, og der så jeg koi karper svømme rundt i små fontener på rundt en meter. De trivdes antakelig ikke så voldsomt, men det fungerte tydeligvis på et vis. Så også guppier i ulike utendørs vaser, som stod i solsteken utenfor besinstansjoner, hus o.l. De fikk unger og overlevde tydeligvis i noe som må ha vært svært dårlig vannkvalitet. Vannet så ut som det aldri ble skiftet (unntatt i regntiden), men det vokste noen vannplanter der...

Er vi litt for omstendelige her til lands? Kan det være en industri som ønsker å tjene penger for å få oss til å kjøpe avanserte og dyrt utstyr som egentlig ikke er nødvendig? Selsagt må fiskene ha plass til å svømme, men hvor mye er egentlig nødvendig? Det er ikke sikkert fiskene reflekterer så mye over dette som oss
Fiskejenta is offline   Reply With Quote
Old 21.01.2007, 01:56   #2 (permalink)
G.Net Admin

Goldy's Avatar

Hei!

Når det gjeder perleguramien må jeg henvise deg til de andre forumer som finnes på nettet, da forumet vårt utelukkende dreier seg om gullfisk, koi og andre karper.

Hvis bollen ikke fungerer, blir vel 25 grader litt for høy temperatur for slørhalene?
Ja, 25 grader er i høyeste laget, og generelt går gullfisker best sammen med andre gullfisker.

Er det virkelig nødvendig med filter?
Ja. Et av problemene med gullfiskboller er at det er en forholdsvis liten vannoverflate og at det derfor lett kan bli for lite oksygen. Gullfisker forurenser en del mer enn andre fisker og et bunnfilter (det mest vannlige filteret brukt i boller) vil i tillegg til å hjelpe med filtreringen også bidra til sirkulasjon som vil øke oksygeninnholdet. Dette er fordelaktig både for fiskene og den biologiske nedbrytingen av avfallstoffene.

Er det dyreplageri å holde fiskene i en 10-liters bolle?
Når det gjelder gullfiksbolle vs akvarium, er det liten tvil om at både fiskene og eieren vil få en bedre hverdag med et akvarium. Det er vanskelig å oppnå optimale forhold i en gullfiskbolle selv for erfarne akvarister. Vannverdier er en ting, oksygen en annen, dessuten vil for liten plass kunne føre til deformering av fisken da veksten kan bli hemmet. Det er også vanskelig å holde en stabil temperatur i gullfiskbollen, og gullfisker er vare på temperatursvingninger.

jeg gir variert for, både røde mygglarver (frosne og frysetørket), tubifex (frysetørket), andremat, vanlig flakfør etc. Kan man gi salat og eggeplomme også? Andre tips?
Pga forurensning ville jeg unngå både foring med mygglarver, tubifex og flakfor så lenge du har fiskene i gullfiskbolle, og heller fore med pellets da dette forurenser mindre. Jeg ville ikke gi de eggeplommer da de er veldig rike på proteiner, og gullfisker skal ikke ha for mye protein. Grøntfor er bra, du kan for eksempel gi salat, brokkoli, erter og appelsiner. Pga sprøytemidler vil jeg anbefale å kjøpe økologisk og vaske godt (ertene bør kokes og skrelles).

Jeg planlegger å flytte de til et større akvarium med andre karper når jeg flytter og får bedre plass...
Det er bra Vær oppmerksom at karper som for eksempel Koi fort kan vokse ut av et akvarium.

Har akkurat kommet hjem fra Thailand, og der så jeg koi karper svømme rundt i små fontener på rundt en meter. De trivdes antakelig ikke så voldsomt, men det fungerte tydeligvis på et vis. Så også guppier i ulike utendørs vaser, som stod i solsteken utenfor besinstansjoner, hus o.l. De fikk unger og overlevde tydeligvis i noe som må ha vært svært dårlig vannkvalitet. Vannet så ut som det aldri ble skiftet (unntatt i regntiden), men det vokste noen vannplanter der...
Trist å høre om dyr som lever under slik uverdige forhold

Er vi litt for omstendelige her til lands? Kan det være en industri som ønsker å tjene penger for å få oss til å kjøpe avanserte og dyrt utstyr som egentlig ikke er nødvendig?Selsagt må fiskene ha plass til å svømme, men hvor mye er egentlig nødvendig? Det er ikke sikkert fiskene reflekterer så mye over dette som oss
Det er en rivende utvikling innenfor akvarieindustrien. De fleste produktene utvikles til det bedre, for eksempel innenfor filtrering, noe som gagner både fiskene og akvaristene. Det finnes selvsagt også ting som ikke har noen hensikt, så en får bruke litt sunn fornuft. Når det gjelder vannmengde og plass til å svømme er jeg tilhenger av jo mer plass jo bedre, og synes at minst 45 liter vann per gullfisk er en god tommelfinger regel.

Last edited by Carpman; 22.01.2007 at 16:12.
Goldy is offline   Reply With Quote
Old 22.01.2007, 13:16   #3 (permalink)
Member

Takk for langt svar og mange tips
Fiskejenta is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
bolle, og, slørhaler

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules