Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Koi

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 02.06.2007, 09:57   #1 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Default Kjøp av koi

Hei, lurte bare noen få ting, når jeg til neste år begynner arbeidet med nye dam som blir betydlig større enn den jeg har, hvordan skal jeg få fylt den opp med koi? Eller hvor kjøper dere koi fra er kanskje et enda enklere spøsmål, nå har jeg en 10 koi i dammen med til neste år vil jeg ha en hvertfall 30 koi Men jeg vil ikke kjøpe små koi da, jeg vil kjøpe noen store også, så er det mulig og kjøpe en kasse med koi som er bestillt fra Japan eller no med 20 koi i eller er dette veldig dyrt? Hvor dyrt i så fall?

Dette er jo ikke før om et år, men vil gjerne undersøke litt hvor det er lurt bra å kjøpe koi fra.
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 02.06.2007, 12:37   #2 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Originally Posted by mjoks007 View Post
Hei, lurte bare noen få ting, når jeg til neste år begynner arbeidet med nye dam som blir betydlig større enn den jeg har, hvordan skal jeg få fylt den opp med koi? Eller hvor kjøper dere koi fra er kanskje et enda enklere spøsmål, nå har jeg en 10 koi i dammen med til neste år vil jeg ha en hvertfall 30 koi Men jeg vil ikke kjøpe små koi da, jeg vil kjøpe noen store også, så er det mulig og kjøpe en kasse med koi som er bestillt fra Japan eller no med 20 koi i eller er dette veldig dyrt? Hvor dyrt i så fall?

Dette er jo ikke før om et år, men vil gjerne undersøke litt hvor det er lurt bra å kjøpe koi fra.
Må skyte inn her, var ute å beundret koiene i stad, da fikk jeg se at dene ene (peneste) koien hadde en "fleng" altså et sår på siden, jeg er litt redd, den kan jo bli angrepet av bakterier osv. aner ikke hvordan den har fått såret
Hva bør jeg gjøre? Fange den og ta den inn i akvariet til varme behandling, eller er dette bortkastede kretfer? Tror dere den kan klare seg?
Old 02.06.2007, 23:13   #3 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default kjøp av koi m.m.

Vi kjøper for tiden koi fra Niigata i Japan. De har mye samme klima som her. Hver vår sender vi ut lister til alle som er interessert i å være med på kjøp av kasser. Det er plass til 20 koi på max 25 cm lengde i en kasse.

Når det gjelder såret på fisken så er det vanskelig å bedømme omfang uten bilde. Er det kanskje rovfugl eller katt som har vært på ferde? Hvis det ikke er så stor flenge så leger dette ofte seg selv. Du får ha et øye med den og se hvordan det går. Hvis dette er en stor flenge er det kanskje behov for å sy noen sting
Old 02.06.2007, 23:29   #4 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Originally Posted by chasys View Post
Vi kjøper for tiden koi fra Niigata i Japan. De har mye samme klima som her. Hver vår sender vi ut lister til alle som er interessert i å være med på kjøp av kasser. Det er plass til 20 koi på max 25 cm lengde i en kasse.

Når det gjelder såret på fisken så er det vanskelig å bedømme omfang uten bilde. Er det kanskje rovfugl eller katt som har vært på ferde? Hvis det ikke er så stor flenge så leger dette ofte seg selv. Du får ha et øye med den og se hvordan det går. Hvis dette er en stor flenge er det kanskje behov for å sy noen sting
Det er ingen stor fleng på størrelse med en halv neil, men ser litt rødt, men håper det ikke er dypt. Tviler på det er katt eller fugl, har liner kryss og tvers over hele dammen.

Hvor mye koster en kasse med koi?
Old 02.06.2007, 23:51   #5 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Er såret rødt er det antagligvis betent = varsko her !!!
Det kan være bakterie infeksjon forårsaket av så mangt naturen har skapt.
Du kan prøve med 0,5 % salt.

En kasse kan koste fra kr 3.000,- til kr. 12.000,- alt etter oppdretter, størrelse, antall, kvalitet, osv.
Old 03.06.2007, 08:26   #6 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Er såret rødt er det antagligvis betent = varsko her !!!
Det kan være bakterie infeksjon forårsaket av så mangt naturen har skapt.
Du kan prøve med 0,5 % salt.

En kasse kan koste fra kr 3.000,- til kr. 12.000,- alt etter oppdretter, størrelse, antall, kvalitet, osv.
Ok, jeg har aldri tatt salt i dammen, skal se på koien etterpå og se hvordan såret ser ut, hvis jeg skal ta salt oppi, skal jeg la det skyldes ned via bekken da?

Når det gjelder kasser med koi, hvis jeg skal ha en kasse med 15 koi på en størrelse på 25 cm. (som er maks etter det jeg skjønte) fra en ikke altfor dyr forhandler, tror du 3000 holder da?
Old 03.06.2007, 13:35   #7 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Originally Posted by mjoks007 View Post
Ok, jeg har aldri tatt salt i dammen, skal se på koien etterpå og se hvordan såret ser ut, hvis jeg skal ta salt oppi, skal jeg la det skyldes ned via bekken da?

Når det gjelder kasser med koi, hvis jeg skal ha en kasse med 15 koi på en størrelse på 25 cm. (som er maks etter det jeg skjønte) fra en ikke altfor dyr forhandler, tror du 3000 holder da?
har fanget fisken, vanskelig formeg å vurdere skaden, jeg kan ta bilde av den å legge det ut, så du kan se på såret?

Jeg har et akvarium som jeg eventuelt kan ha den i når den behandles
Old 04.06.2007, 02:54   #8 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Det kan være greit å ta fisken inn i akvariet slik at du lettere kan følge med og medisinere. Gi fisken optimale vannforhold, forsiktig med foring .......
Dekk over akvariet så den ikke blir en avhopper
Old 04.06.2007, 16:30   #9 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Det kan være greit å ta fisken inn i akvariet slik at du lettere kan følge med og medisinere. Gi fisken optimale vannforhold, forsiktig med foring .......
Dekk over akvariet så den ikke blir en avhopper
Skal jeg ha 20 ml. salt i 40 liter vann da? o,5%????
Old 10.06.2007, 21:41   #10 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

"appropo" sykdom/skader, min koi hadde et rødt sår, nå er det ganske bra leget, og såret er blitt hvitt, kan han slippes ut i dammen igjen?

Last edited by Carpman; 10.06.2007 at 22:00. Reason: Flyttet posten inn hit da dette er vel den samme fisken vi snakker om?
Reply

Tags
av, kjøp, koi

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules