Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jul 2007
|
hei noen som har noen erfaring/mening når koi og gullfisk bør tas inn til overvintring ? dammen de går i er litt for grunn,til at de kan overvintre i den..ventet til november i fjor,men da gikk det med en del fisk ? noen meninger`? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Kommer an på temperaturen. Skal du ha de i temperert overvintring? Eller i dvale? Hvis du mistet fisk i fjor, så er det nok ikke på grunn av hvilken tid du flyttet dem på. Men noe har nok gått galt, med tanke på temperatur eller andre vannverdier.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det kommer som sagt ann på temperaturen... Skal du ha de i oppvarmet akvarie, eller i kaldt "dvale". ? Fiskene skal helst ikke mates i vann kaldere enn 12 grader. Og de MÅ IKKE mates under vanntemp. på 10 grader. Har du dem i oppvarmet vann, så skal de fôres som før. Men vær obs på at fiskene er vekselvarme, og aktiviteten og appetitten er avhengig av vanntemperaturen. Når du tar de inn, bør du dessuten bruke en del av vannet fra dammen. Og temperaturen må være tilnærmet lik i akvariet og i dammen. Hvis du tok inn fisk fra dammen i November ifjor og hadde dem i et oppvarmet kar, så var det nok temmelig sikkert temperatur forskjellen som drepte dem.
| | |
| | #5 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007 Location: Tønsberg
|
Jeg har et stort badekar i kjelleren som jeg skal mine fisker i til vinteren fordi dammen er relativt grunn, kjelleren er kald så vannet kommer nok ned i 5 grader, først tenkte jeg at jeg skulle ha en pumpe stående å gå i dette badekaret så luft tilførselen ikke ble for liten, men de skal jo trossalt være i dvale så det er vel ikke så lurt? En annen ting er om jeg må skifte vann, i så fall hvor ofte da? Det er jo også en ting som vile ødelegge dvalen deres så de blir stresset, noen meninger om det? |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Når fiskene er i dvale, bør man unngå strømninger i vannet, siden fiskene da bruker opp energi på å "jobbe mot strømmen". Man skal uansett ikke fôre, men filtrering kan være en fordel. Utvendige akvarie filter fungerer bra til dette, siden de har god filterkapasitet til tross for lav gjennomstrømming. Vannbytter må du nok regne med, og da bytter du ca 10 % av vannet. Hvor ofte kommer ann på "balansen" du får i dvalekaret. Men hvertfall to-tre ganger i mnd. om alt er ok. Du bør uansett følge jevnlig med på vannverdier som nitritt o.l.
| | |
| | #7 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
hei ... nå he eg sodde å sitt "the koi keepers 1,2,3,4 i strekk..... å på den tiden he eg laget ein slag plan.... var dum nok til å lese i ei "dambok" ...som anbefalte trappetrinn i dammen. hvis noen har sett mine bilder så vil dei se at det har eg au laga... men nå vil eg grava dei vekk i vinter.... det eg he tenkt å begynne med er å lage ein ca 4m3 dam\kasse i enden av garasjen...så koiene har ein plass å bo i vinter mens eg bygger ut...."igjen"....det eg då lurer på går det enda greit å flytte dei inn.... garasjen er ikkje oppvarmet ... å hvis tempen blir over 12 grader i "inne dammen er det då greit å fore igjen...? sjøl om eg stoppa for fleire uker sian..
__________________ ![]() ![]() |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Klart du kan kan ta inn fisken å starte foring ved en slik tempratur som 12 grader. Men det er andre faktorer som spiller inn, som eksempelvis filtrering, hvor mange fisk har du og størrelse på disse er vesntelige faktorer som du må ta hensyn til. Du må passe godt på når det gjelder vannkvaliteten, å måle denne ofte. Det blir veldig fort for høye konsentrasjoner i så små mengder vann ved foring. Men det er lurt av deg å ta utbyggingen nå, fordi at i sommersesongen har vi enda høyere tempraturer i vannet, som medfører at det blir enda vanskeligere å holde fisk i mindre tanker. Lykke til med utbyggingen.
|
| | |
| | #10 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
john kenneth da...du har jo fått dammen så fin nå (du skal få filteret tilbake nå)Me skal og begynne utgraving til ny dam for å skille koi og gullfisk så blir det mindre belastning i hver dam.Da blir det 7 koi i ca 4500 liters dam,hvor stort filter/pumpe bør vi da ha? Jeg har lest flere ganger at noen bruker isopor for å holde dammen isfri,skal den biten senkes litt ned eller ligge å flyte fritt? Damlivet er helt topp |
| | |
![]() |
| Tags |
| av, gullfisk, koi, og, overvintring |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|