Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Koi

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 08.09.2007, 20:40   #11 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Man kan begrense evt. stoppe foringen vinterstid hvis man tar koiene inn i trangere kår med temperaturer rundt 10 til 15 `C. Fores de må filtreringen være brukendes.
Old 08.09.2007, 21:06   #12 (permalink)
Member

Det var jo litt eksteme snømengder her på Sørlandet i fjor da. 1,5 meter på fllatmark og 3 meter i fonnene. Heldigvis varte det bare i en drøy uke. Men resultatet var nokså hardpakket snø/is til bunns, som gikk over til sørpe, i flere uker etterpå. En kraftig luftpumpe som ble igangsatt senhøstes 06, hadde ingen effekt i disse ukene. Imidlertid er dammen for grunn, issørpe eller ikke issørpe.

Dammen ligger i en naturlig forsenkning i svaberget, men er bygget noe opp med en natursteinsmur. Skeptisk til å benytte ordinær sprengning, da jeg tror muren vil gå med. Et maskinutleiefirma leier ut noe som heter steinsprengeren, hvor det benyttes svartkruttpatroner. Da kan en får fjernet fjell i små porsjoner.

Tar inn mine 5 Koi i en 800 liters IBC container. Den største Koien er på 40cm, de 4 andre på rundt 30-35cm. Litt trangt kanskje, men benytter Easypod'en som jeg bruker til dammen. Ble anbefalt på en annen tråd å la disse gå i 20 grader. Hadde tenkt 15 grader, men det var visst ikke en temperatur som Koi likte seg i over tid.
klaton is offline   Reply With Quote
Old 08.09.2007, 21:18   #13 (permalink)
Member

Glemte å nevne at dette blir siste året med 800 literen. Får neste år opp et bygg med vedskjul i den ene delen og et isolert rom med filter osv. til dammen, i den andre delen. I dette rommet vil det også bli satt inn et glassfiberkar på 3000-4000 liter. Burde holde for en stund. Greier jeg å få dammen dyp nok, har en jo valgmulighetene.

Klaton
klaton is offline   Reply With Quote
Old 09.09.2007, 01:54   #14 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

5 koi i 800 liter med EazyPod og 15 `C i overvintring høres kanonbra ut. Du kan fore de forsiktig og. Hadde koiene valgt selv temperatur ville den nok ha ligget rundt 25 `C, vi og

Tags
er, hva, koi

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules