Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Koi

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 18.08.2007, 11:28   #1 (permalink)
Progressing member

Smile Hva er best for koi??

Jeg lurer på hva som er best for mine koi. Har hatt koidam i 3 sesonger og lest mye på nett om koi og problem enkelte får om våren i sine dammer.
Mitt spørsmål blir som følgende.Hva er best for koi; å gå ute gjennom hele høsten, vinteren og tidlig vår (damdybde 1,6m) eller bli tatt inn når vanntempraturen går under 10 grader og gå inne i et kar på 2000l i tempratur ca 15 grader gjennom vinteren?

Håper at flere av dere kan gi meg råd om dette
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 18.08.2007, 12:02   #2 (permalink)
Member

Default Svært aktuelt spørsmål.

Originally Posted by åsendammen View Post
Jeg lurer på hva som er best for mine koi. Har hatt koidam i 3 sesonger og lest mye på nett om koi og problem enkelte får om våren i sine dammer.
Mitt spørsmål blir som følgende.Hva er best for koi; å gå ute gjennom hele høsten, vinteren og tidlig vår (damdybde 1,6m) eller bli tatt inn når vanntempraturen går under 10 grader og gå inne i et kar på 2000l i tempratur ca 15 grader gjennom vinteren?

Håper at flere av dere kan gi meg råd om dette
Hei - ja dette er et spørsmål som det er flere som lurer på - Når vi har investert en del i god fisk - vil vi jo helst optimalisere vinter perioden...
Denne tråden vil jeg følge nøye med i.
Old 18.08.2007, 21:27   #3 (permalink)
tos
Senior Member

Uansett hva du gjør så må nok fiskene ha en dvaleperiode på etpar mnd.
Da bruker de bare for å nevne noe av fettreserver og får fin kroppsfasong og blir dypere i fargene.
Hvis en har fiskene inne så kan en ha kortere dvale enn de vil få ute pga lang vinter. Inne vil en og ha bedre kontroll ved evt sykdom.
Men min mening er at går de ute i vårt klima hele året og evt avkom av disse vil etterhvert gi sterkere fisk.
tos is offline   Reply With Quote
Old 18.08.2007, 23:18   #4 (permalink)
BKA
Member

Hei.
Holder på å grave ut dammen min, dypere og mer volum. Denne gangen også med bunndren for å lette renhold.
Spørsmålet mitt er hvor stort areal bør det være på det dypeste (ca,180cm) for å kunne la fisken overvintre i den?
Har til nå spadd ut ca 1,5m i diameter på det dypeste (og ryggen verker).
BKA is offline   Reply With Quote
Old 19.08.2007, 22:47   #5 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default Damdybde og overvintring

150 cm er litt lite når du først er i gang Så grav deg gjerne ned til 180 cm så får du den dybden som er anbefalt til koi. Det er ikke bare med tanke på overvintring, men også fiskens mulighet til å svømme opp og ned og ikke bare rundt i ring. Fantastisk når en har slike grunnforhold at en bare kan grave seg ned til ønsket dybde. Hold ut litt til og du vil ikke angre på det

Angående overvintring inne eller ute. Vi tar all koi vi er redd for inn for vinteren. Dammen vår er bare 135 cm dyp. I kjelleren går de i oppvarmet vann rundt 15 grader og får litt mat. I en periode utpå vinteren slår vi av varmen og lar de hvile litt. Helt unødvendig, men går mer på det å spare litt strøm
Sist vinter var det endel fisk som også overvintret ute i dammen. Men p.g.a. den milde vinteren var det lange perioder med en ugunstig temperatur i dammen. Resultat ble svake koi til våren og infeksjoner. Best hadde vært en oppvarming i denne tiden.
Stresset med å flytte koi inn for vinteren er ikke bra, og det er heller ikke alltid det går bra med fisken en tar inn. En tar kanskje for mange inn så de går trangt og vannkvaliteten blir dårlig. Så det er mye å passe på for at alt skal gå bra.

Småkoi som ikke er kjønnsmodne tar vi inn i 22 grader hele vinteren og de vokser godt i denne perioden.

Drømmen er at alle våre koi skal få gå i drivhus og i stabile temperaturer. Litt lavere temperatur en liten periode på vinteren, men likevel aktive koi som en kan ha glede av hele året og ikke bare i noen korte sommermåneder.
Old 20.08.2007, 23:14   #6 (permalink)
Member

Hei

Her er jeg enig med Chasys. Har selv hat koi gående ute i 4 vintre , og det har dessverre ikke gått helt smertefritt her heller.

Har man koi som er verdifulle eller ikke hvil miste, så er også mitt råd å ta fisken inn hvis man har plass slik at man kan kontrolere tempratur etc. på vannet.

De fleste jeg har mistet har hvert første gangs overvintrere. Jeg tar å forer alle fisk jeg kjøper eller de som er av selv oppdrett til over 30cm føre jeg setter dem ut i dammene. Min erfaring er at de klarer vinteren bedre etter hvor større fisken er.
Green Dammene is offline   Reply With Quote
Old 27.08.2007, 09:20   #7 (permalink)
tos
Senior Member

Ja det er nok best å ta de inn, MEN det er da en forutsetning at de har gode forhold. Hvis en har mye og ikke minst store fisker krever dette veldig store kar for å få gode nok forhold i flere måneder. Karene kan lett bli for små hos den enkelte hobby koieier. Hvis en har flere koi på eks 50 cm så krever dette store kar og ikke minst godt filter etc pga mating. Blir disse for små så får en snart problemer, og da tror jeg det er best de overvintrer ute hvis dammen er dyp nok. Så får heller svake sjeler dette ifra og så får en bare krysse fingrene at det bare blir damfyll og ikke den en er mest redd for som får problemer.
Old 27.08.2007, 12:57   #8 (permalink)
Member

Hvis en planlegger å ta inn koi for vinteren, hvor mange liter regner en pr. cm fisk? Hvilke kriterier ligger til grunn for en slik beregning?

Vinteren 06/07 hadde jeg snøsørpe helt til bunns i min dam (75cm) . Frister lite å la fiskene gå ute så lenge det er så grunt (må sprenge).

Klaton
klaton is offline   Reply With Quote
Old 27.08.2007, 15:02   #9 (permalink)
Member

badat's Avatar

Altså koi inne eller ute er en vurdering som avhenger av flere forhold:
* Forhold ved hagedam: dypde som sikre frostfritt vann, oxigen tilførsel ...
* Forhold ved koi: evne til å overvintre proposjonerer med størrelser og helsetilstand ...
* Forhold inne: plass, store kar, vannskifting ...
* Og deg selv: tid og familiens forhold ...

Siden det er forskjellige størrelser fra dam til dam, og ikke alle har plass inne, så hver enkelt må stille spørsmål om: Hvor vil fiskene har det best? Husk selve flytting er en stressende jobb både for fisk og folk. Og skade forekommer som ofte under fanging.

Hvor mange liter regner en pr. cm fisk?
Vannlig akvariefisk trenger ca. 2-5 liter vann pr. cm. fisk avhenger av fisketype. F. eks. en 60L kar holder til 10 neontetraer som utgjør ca. 30 cm fisk. Men samme kar holder neppe til en koi på 30 cm. Det er ikke bare størrelse det går på her. Koi er i tillegg en aktiv svømmer og de griser mye med mat og avføring. Så du må ta hensyn til hvis ikke du vil ta vannbytting hver dag.

Igjen stilles spørsmål om hva vil vi med en hagedam? Hobbyen skal jo være en glede med minst mulig stress.
Old 08.09.2007, 15:28   #10 (permalink)
tos
Senior Member

Klaton:
Jeg hadde også tatt fiskene inn hadde jeg vært deg. Du har nok for grunn dam dessverre til å ha de ute. Var det issørpe ifjor med den milde vinteren så går det ikke i år heller. For fiskene vokser jo også for hvert år. Du må nok ha godt over meteren dypt sier de som har mest greie på dette. Ihvertfall 80 cm vann under is har jeg også lest. Så enten må du ordne med skikkelig overvintring inne for fremtiden, eller må du gjøre noe med damdybden hvis du vil ha koi.

Hvor mye vann pr fisk kommer jo og ann på filtrering, temperatur etc etc. Hvis du ser bilder fra oppdrettere i Japan så er tettheten stor ja. Men skal du ta de inn hvert år fremover, så skaff deg så stort kar som mulig er mitt råd.
Reply

Tags
er, hva, koi

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules