Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Koi

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 08.03.2008, 17:13   #1 (permalink)
Member

Question hekta på koi

Er det noen som kan si meg hvor mange KOI jeg kan ha i en dam på ca 6000 liter.....er blitt totalt hekta på koi og hvilket filter bør jeg velge..
lorang is offline   Reply With Quote
Old 08.03.2008, 18:39   #2 (permalink)
Progressing member

åsendammen's Avatar

Hei!
Det er fen flott ting å vere hekta på koi. Det anbefales!

Eg vil anbefale deg å kjøpe en EASY POD. Det er et lite og effektiv filter.

Sjekk denne adressa for info: http://koishop.gullfiskene.net/-c-3_10.html.
Firmaet KOI.NO har Nordens beste pris på Easy pod. (har sjekket pris på de største nettbutikkene i norden.) Dessuten er de SUPRE på service.

Eg har selv et slikt filter til et innendørs kar og jeg er meget fornøyd med dette filteret. Som tidligere sagt; det er effektivt og lett å rengjøre. Anbefales.

Dette med antall fisk er vanskelig å anbefale. Det er mange faktorer som spiller inn. Store ukenlige vannskifte gjør f.eks at du kan ha flere koi i dammen din. Husk at koi vokser fort og blir store. Trur ikke eg sier noe som så mange vil protestere på om eg trur en 4-5 koi er passe for en dam på 6000L. Men dette veit eg at det er flere på dette forumet som veit bedre en meg.

Lykke til med ditt valg av filter. Husk at filteret er hjerta i dammen. Du har mye igjen av å ha eit godt og overdimmensjonert "hjerta" i koidammen din.

MVH Åsendammen
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 08.03.2008, 18:45   #3 (permalink)
Senior Member

john kenneth's Avatar

ja sånn rekner eg au... ca ein m3 pr fisk.... så siden eg har ein dam på 22m3 vil eg ha ca 22 fisk ... men det har i ein tidligere tråd hvert oppe ett rekne stykke på antall liter pr. fisk så det er bare å studere i forumet
Old 08.03.2008, 19:36   #4 (permalink)
Member

takk for svaret..må nok finne fram spaden å grave opp hele hagen min...vil ha mer koi..
har hatt denne dammen i et år nå med 8 koi i,fra ca 10-25 cm stor koi.har gått veldig bra det,men da vært flink med å bytte en del vann
lorang is offline   Reply With Quote
Old 09.03.2008, 03:36   #5 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Hent minigraveren skal du bli ferdig, du er kommet i fase 2 nå, eller vil du utvide neste år og når du har fått deg flere koi, de du har vokser fort, de trives og leker seg og du vil gi de mer plass og grave dypere siden de er jo hagens juveler ? Kan anbefale deg å hoppe over en del faser ved å prøve å sette deg godt inn alle detaljer for å bygge deg en skikkelig flott koidam med en gang, samtidig som du bygger deg din lille paradis her på jorden, eller din egen Zen hage. Lykke til og hold oss oppdatert med bilder.

Det vi må lære oss det er å holde vannkvaliteten på topp for at koiene skal kunne trives. 1 000 liter pr. koi på 50 cm er det okey å kunne holde seg til. De klarer seg tettere og, men mer bob bob, pga. vannkvaliteten som har en tendens til å bli dårligere med tettheten, foringen, temperatur, oksygen, osv.

Nesten alle tekniske finesser må man etterse med jevne mellomrom, dvs. pumper, UV, filter, oksygen, skimmer, sieven, rør, strøm, osv. Det finnes mange tekniske varianter i markedet som fungerer forskjellig fra dam til dam. Ikke skaff deg for mye ekstra arbeid, irritasjon og bortkastet penger ved å kjøpe utstyr som ikke gjør jobben .
Old 09.03.2008, 08:46   #6 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

forresten
og hva er kan det sammenliknes med luftkvalitet ?
Old 09.03.2008, 13:30   #7 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Jo større dam jo bedre. Jeg regner min. 1000 liter pr Koi. Hvis fisken er over 20 cm. (og det blir de fort) Men jo større plass hver Koi har, jo raskere vokser de og utvikler seg skikkelig. Det er også lettere å holde en stor dam stabil og frisk. Men for all del, husk at all ny fisk MÅ i karantene før du slipper de i stor dam. Kan bli ødeleggende dyrt å medisinere en dam på 30-40 000 liter eller mer....

Tags
hekta, koi,

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules