Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
Hei! Jeg lurer på hva den hvite dotten på ryggfinna (se bilde) er for noe? Jeg har prøvd med høg saltniva (O,5%), Vaska dotten med kaliumpermanganat og akriflavin, men ingen behandling har fått vekk dotten. Har og lest og leita på nett, men har ikkje funne noe svar der heller. Koien går i karanteneakvarium med 23-25 C. vannnerdiene er gode, muligens litt høgt NH4. Eg har ikkje foretatt noe skrap og studert under mikroskop Er det noen som har gode råd om hva dette er og aller best: FORSLAG TIL EN BEHANDLING SOM VIRKER? ![]() ![]() Takk for hjelpa! ![]() Hilsen Åsendammen |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei, Bildene var ikke så lett å tyde, men mistenker at dette er Flexibacter columnaris siden de ofte fester seg nettopp der fremme på ryggfinnen. Er det betent rundt denne dotten? Tegn til erosjon på finnen? Har du observert lange tynne tråder i akvariet eller hengende etter fisken? Disse bakteriene er synlig for øyet og blir ofte feiltolket som sopp. Du kan da selvsagt også se disse bakteriene under mikroskop. De kan dyrkes frem i skåler med bestemte vekstmedier. Difco 2216 skal visst fungere bra, men best er trolig den mer selektive Shieh agar. Resultat etter 2 dager i varme opptil 30 grader. Du har allerede prøvd endel behandlinger uten hell. Hvis dette er columnaris så må det tas med antibiotika, og det snarest mulig før det går i blodet og fisken dør. Baytril er et bredspektret middel og mye brukt på koi, men hvis du kan få et mer smalspektret antibiotikum er jo det best. Det skal være flere slike som tar denne bakterien ganske greit. Hør med dyrlegen. All fisk i samme kar må behandles. Tiltak mot reduksjon av bakterievekst i vannet er også viktig. Kloramin T eller KP, God vannkvalitet, hyppige vannbytte og mye lufting samt god sirkulasjon som hindrer bakteriene å feste seg i karet. Fór tilsatt oksolinsyre eller tetrasyklin er også et bra middel. Salt har også en liten positiv effekt mot bakterien, men det skal høye konsentrasjoner til. Flexibacter columnaris er det gamle navnet på bakterien. Flavobacterium columnaris er nyere. Den har flere navn, men disse er mest brukt. Søk litt på nettet på disse to og se om du kan tror at dette er synderen.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| er, galt, hva |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|