Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 11.11.2008, 21:29   #1 (permalink)
Junior Member

Unhappy Munn råte

Hei
jeg er ganske fortvilet, for nå har jeg mistet 4 slørhaler i forrige uke som fikk finneråte, og alle døde..nå står den 5 for tur her med munnråte.
Jeg har medisinert med to forskjellige medisiner da den ene ikke viste noen resultater og fiskene bare døde en etter en, og den andre medisinen virker til å ha stoppet sykdommen, bortsett fra den siste fisken nå som har hatt sår rundt munnen lenge nå men den har blitt litt verre de siste dagene.
Jeg har medisinert med baktopur først, uten hell, og så prøvde jeg myxazin fra Waterlife.
Er det veldig smittsomt å ha den syke fisken med de andre slørhalene, for jeg tok ikke sjangsen her og har flyttet slørhalen i egen bøtte foreløpig.
Vil bare ikke miste flere slørhaler nå... snufs
Rakel is offline   Reply With Quote
Old 12.11.2008, 16:28   #2 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei!

Om det er finnråte/ munnråte kan dette være smitsomt, så det er lurt å putte fisken i karantene. Du kan prøve med daglige vanbytter til den, og også tilsette litt salt i vannet (opptil 3 promille salt går bra).

Denne sykdommen kommer av et bakterieangrep, og KAN være forårsaket av dårlig vannkvalitet. Er det lenge siden du satte opp akvariet? Hvor stort er det, og hvor mange fisk har du i det?

En annen ting ; den medisinen du har brukt tar riktignok knekken på bakterier- men da også de gode bakteriene som skal befinne seg i et akvarie. Du bør derfor følge nøye med på vannkvaliteten i akvariet- jeg ville også renset filteret grundig, siden alle bakterier der sansynligvis er døde, og vil være med på å øke nitrittmengden i vannet ganske fort. Utfør daglige vannbytter i en periode - det skader ihvertfall ikke. Om du ikke kjenner til nitrogensirkelen i et akvarie, bør du lese denne linken: Nitrogensirkel
Om du ikke blir kvitt sykdommen, bør du prøve å bruke en medisin som ikke tar knekken på filterbakterier. F.eks Esha 2000.

La oss høre hvordan det går
Taho is offline   Reply With Quote
Old 22.11.2008, 01:26   #3 (permalink)
Junior Member

Tusen takk for svar

svarer ganske sent, har ikke hatt mulighet å svare før..siden Pcn streika her.
Fisken min døde kort tid etter innlegget mitt, har mistet totalt 6 slørhaler på 2 uker, men nå ser det faktisk ut til at ting har roet seg. Jeg var nok litt for sen ute med å medisinere, og sykdommen hadde gått ganske langt på di fiskene som var syke.
Sålangt ingen flere syke fisk eller symptomer på det..har hatt en ordentlig vannbytte og grundig vasking av filter, pluss tilsatt salt.
Har jo hatt karet oppe nå i 1 1/2 år og ikke vært plaget med sykdommer før nå, ganske frustrerende når man kan så lite fiskenes sykdommer. Det er et Aquariebord på rundt 140 - 150 liter
Har vel rundt 15 fisker oppi der.. og skifter vann 1 gang i uken. Det er jo som ungene mine..liker å stelle med dem.
Men noe som kanskje kan ha en negativ innvirkning i det hele er vel foringen, for jeg har en tendens til å mate litt mye om gangen, kan det være årsak til at vannet ikke er godt nok ?
Men takk for tips om medisin, den skal jeg prøve å få tak i..greit å ha liggende medisin i hylla itilfelle det skulle skjære seg igjen.

Old 22.11.2008, 10:23   #4 (permalink)
Progressing member

åsendammen's Avatar

Hei!

Oveforing kan og vil føre til ulike typer "vannforureining" som igjen skaper ubalanse i vannkavaliteten som igjen kan føre til sjukdom hos fiskene. Kjøp deg en "test pakke" som inneholder der du på ein enkel måte får testa dei viktigaste vannverddiane (Ph, no2, no3, kH og gh). God vannkavlitet fører til minimalt med sjukdom. Set deg inn i kva vatnverdiar gullfisk krever.

Lykke til!

MVH Åsendammen
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 23.11.2008, 03:46   #5 (permalink)
Junior Member

Ok, ja en test pakke hadde nok ikke vært så dumt nei..da prøver jeg på det og takk for all hjelp.

Mvh Rakel
Reply

Tags
munn, råte

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules