Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member |
Våren 2006 mistet jeg alle fiskene som hadde overvintret i dammen. Fisken hadde klart seg helt til isen begynte å slippe langs kanten av dammen, men da var det slutt. Jeg kunne ikke se noen tegn til sykdom eller parasitter på fiskene. Jeg tok prøver av vannet noen uker senere, før jeg startet filtersystemet, da var det i orden. Gjennom vinteren hadde jeg en liten råk med varmekolbe og luftpumpe. Når isen var på det tykkeste var det enda 1 meter vann under isen i den dypeste delen av dammen. Det kan vel være mange grunner at fisken min døde. Jeg tenker på:
Er det noen som har kunskap eller erfaring på dette området? (Dumt spørsmål... bare kom med det dere )Er dette en vanlig tid av året å få problemer i dammen? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hadde du mye slam i bunnen av dammen ? Døde organismer i forråtnelse danner hydrogen sulfid = H2S = råtne egg lukt Dette er dødelig for de fleste under isen. Hvor store var koiene dine ? opprinnelsesland ? hvor mange var det ? Tok du noen skrap på koiene (kropp og gjeller) og sjekket under mikroskop ? En hel utrolig verden åpner seg der. Hadde de fått rikelig med riktig fòr året før ? = bygget opp fett reserver. Luftpumper kan kjøle ned vannet, det varmeste 4`C legger seg nederst, men det må være en visst dybde, jo mer jo bedre. ca. 1,5 meter under isen er et minimum. Luft skaper røre og vil bringe varmt vann opp som kjøles ned av isskorpen Hvilken klimasone bor du i ? Vestlandet egner seg selvsagt best for ute overvintring. Koi klarer ikke stort mer enn 200 dager uten mat så en lang norsk vinter er en stor påkjenning.Våren er den verste tid for koiene, enkelte parasitter og bakterier er aktive selv i lave temperaturer og ser sin mulighet til frontal angrep på svake individ. Koiene har ikke fått bygget opp immunforsvaret endå. Aeromonas og pseudomonas er kjent som en stor plage og tar livet av mange koi om våren i dammer der forholdene ligger til rette: mye organisk rusk på bunnen. Vannkvalitet og lav temperatur kan være årsak til dine tap, men det kan som sagt være så mangt annet også. Siden alle strøk med må noe ha vært alvorlig galt. Har du tenkt på mulighet for annen forgiftning? Costia er kjent for å drepe fort selv nede i 2 grader celsius. Salting av dammen på høsten etter at den er godt rengjort og igjen salting på våren når fiskene livner til vil holde parasitter under kontroll i den kritiske perioden.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member |
Takk for raskt og fyldig svar. Jeg hadde "støvsugd" bunnen av dammen i september. Det hadde kommet noe løv ned i dammen etter dette, men det var veldig lite. Når jeg bøyde meg helt ned til vannflaten på våren kunne jeg lukte en svak "jordlukt" ikke råtten. Det var fire koi fra 25 til 45cm lange, samt ca. 30 yngel 5-8cm. Opprinnelsesland er jeg litt usikker på men tror det var Israel. Mikroskop ja, det skal jeg kjøpe. Fiskene hadde vært ca 150 dager uten for. De hadde fått godt med for gjennom sommeren. Foret 1 gang daglig når temp var lavere enn 17-18 grader, 2 ganger daglig når temp var mellom 18 og 22 grader og 2-3 ganger daglig når det var over 22. Fulgte med på temperaturen på bunnen gjennom vinteren, den var for det meste av jan-feb på 4 grader men droppet ned mot 3 en ukes tid. Luftsteinen ble holdt ca 90cm over bunnen, for ikke å lage unødig sirkulasjon på bunnen, og i nærheten av et varmeelement under et isopor lokk. Dammen ligger like sør for Oslo. Jeg skjønner at jeg må pløye gjennom en del litteratur om sykdommer og parasitter samt skaffe meg et mikroskop. Når det gjelder salting hvor mye anbefaler du pr. 1000L? Dammen er ca 20000Liter. I år har jeg 7 fisk alle på drøye 30cm. (Israelske). All yngel er tatt inn for vinteren. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Anbefalt saltmengde er ca 1 kg salt, pr. 1000 liter. Utfyllende info om dette her. ![]() http://koi.no/helse/salt3.html
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
![]() |
| Tags |
| fiskedød, går, isen, når, om, våren |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|