Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 22.03.2007, 16:19   #21 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Vi vasker jo hundeskåler i vasken som ikke står så langt unna. Bøttene skal være rene og fiskene har jo levd en uke siden jeg brukte bøtta i akvariumet sist.

Om det hadde vært såpe i vannet ville ikke det vist seg på ph testen da? Eller det er kanskje ammonium. Hm.

Hvor lenge holder kloret seg fast på bøttene da? For om en klor bøtte drepte dem sist, og kloret sitter skikkelig fast på bøtta kan det være dette som har skjedd igjen. Men jeg har skylt alt som gull altså.

Kan pumpen lekke eller holde på giftige ting?

Kan det bli for mye oksygen i karet? For jeg har 2x1000liter/timen med maks oksygentilførsel og en stor 404 utvendig pumpe som er lagt slik at det renner over vannet og tar med seg oksygen ned. Men det kan vel ikke være mulig.
Stine is offline   Reply With Quote
Old 22.03.2007, 18:29   #22 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Nå har jeg vært hos dyrebutikken og fått testet nitrit, nitrat, ph,kh og gh. Resultatene var helt fine. Så nå begynner jeg å tro at noen saboterer akvariumet mitt Heh, jeg begynner vel å bli loko
Old 22.03.2007, 18:39   #23 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

etterforsk på hvem i familien som ville tjene på at de døde
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 22.03.2007, 18:48   #24 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Hundene!!!
Old 22.03.2007, 21:07   #25 (permalink)
Progressing member

Når mine fisker døde av klor,så utskilte dei enorme menger med slim.Så visst det er klor så skulle dei ha ett slimlag rundt seg.
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 23.03.2007, 10:01   #26 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Har ikke lagt merke til noe særlig slim. Men to av de fiskene jeg puttet i rent vann med luftpumpe lever i dag også! Den ene som hadde krampelignende kast til overflaten virker bedre i dag. Hva i all verden kan det bety? Kan fiskene få varige skader selv om de overlever eller kan de bli helt friske?
Old 23.03.2007, 10:49   #27 (permalink)
G.Net Admin

Nala's Avatar

Dette er skikkelig merkelig.
Jeg tror ikke det er vannet, jeg.
Klor forsvinner foresten ganske kjapt fra vann. Man pleier å si at man "lufter ut klor" ved å la en bøtte stå over natta, med vann i seg. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg for akkurat det.
DESSUTEN kan man LUKTE det ganske tydelig på vannet, dersom det er tilsatt mye klor. Hos meg lukter det basseng med en gang, iallefall. Og da ville jeg enten brukt aquasafe eller luftet det før bruk i akvarium. Det e rveldig vanlig på våren at de tilsetter ekstra klor, siden snøsmeltingen drar med seg masse rare bakterier i vassdragene.
Old 23.03.2007, 10:57   #28 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Stort mysterium, men siden det ikke er tegn på noen som helst form for gift eller dårlige vannverdier må det jo være noe annet. Kan fisken bli syk sånn uten videre......? Matet dem litt mye, nei jeg vet ikke, men du bør se etter andre muligheter enn at de har blitt forgiftet eller at det er dårlig vann.
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 23.03.2007, 11:52   #29 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Hm. kanskje det er strøm. Men jeg har stått med begge henda i akvariumet og ikke følt noe.

Tror bare jeg skal prøve meg fram. Tømme vannet og fylle det opp igjen. Deretter, dette burde ikke følsomme msk vite, tester jeg med noen guppy yngel og ser om de dauer

Heh.. Tror dere det kan funke?
Old 23.03.2007, 13:03   #30 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Originally Posted by Stine View Post
Hm. kanskje det er strøm. Men jeg har stått med begge henda i akvariumet og ikke følt noe.
Nei, det kan vel ikke være strøm siden de nye først ble dårlig og så de andre du hadde. Da burde de alle bli ganske dårlige samtidig uansett. Symptomene sier ellers klart at det er en forgiftning. At de gamle holdt ut litt lengre enn de nye var bare et tegn at de var sterkere. Dette er ikke noe du kan lese på vanlig vanntest, men kanskje du burde sjekke for tungmetaller. Kobber f.eks. Har du prøvd aquasafe eller lignende til å binde opp tungmetaller?
Hvis vannverket er å stole på så gjenstår jo bare en ting: pumpen din. Fjern den og bruk det utstyret du hadde før. Har ikke peiling på hva den pumpen ev. kan finne på å avgi til ferskvann etter å ha gått lenge i saltvann. En begynner jo å lure..

Tags
blitt, har, koimorder

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules