Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 23.03.2007, 20:37   #31 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Har ikke brukt aquasafe. Har fått beskjed om at det bare er bortkastet Men kanskje det ikke er det likevel.

Har tømt akvarier og fylt det opp igjen fire ganger nå. Hehe, og latt pumpene gå hver gang så de har fått skylt seg igjennom.

Så.. i morgen blir det testoffer #1 som skal i bassenget.
Stine is offline   Reply With Quote
Old 23.03.2007, 20:40   #32 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Det skal ikke være lett
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 25.03.2007, 08:50   #33 (permalink)
Member

Helene's Avatar

Thumbs up

Følger med i spenning om hvordan det går med fiskene dine, Stine! Lykke til videre!
Her er et åpent spørsmål angående Aqua safe, er det virkelig bare bortkastet å bruke..?? Eller er det like greit å la vannet stå over natten før man bruker det til vannskifte?
Helene is offline   Reply With Quote
Old 25.03.2007, 21:40   #34 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hei Helene, og

Det er mange meninger om bruk av Aqua Safe. Dette er allerede diskutert i forumene fra før. Se bl.a her: Hvordan?
Old 27.03.2007, 08:33   #35 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Da har jeg startet akvariet uten den "store stygge pumpen" jeg tror kan være årasken.

Første testfisken overlevde fint, og nå er to av de koiene som overlevde i akvariumet igjen.

MEN det ser virkelig ut som at nevnte koi er blinde. De har tåkete øyne og svømmer på ting. Balansen dems er fin igjen. De ser ikke maten når jeg slipper den rett over dem, og nå har de ikke spist på en uke. Skjønner ikke at det er mulig jeg altså.

De holder seg ikke sammen engang, hender de finner hverandre, men da holder de ikke sammen lenge. Den ene koien svømmer rundt en gang i blandt, men den andre ligger stort sett langs bunn.

Hender de plukker litt stein... Men ikke ofte, heller sjeldet. Er redd de dør av sult jeg nå.

Men kan jo hende det tar litt tid før de kommer seg ordentlig i form igjen.

*Sukk*
Old 09.04.2007, 19:03   #36 (permalink)
Member

Trist med fiskene dine, men en skal huske en ting når en driver med fisk og det er renslighet. Ikke ta dette ille opp, eller personlig, alle kan være uheldige. Det nytter ikke om en pumpe "går" i ferskvann et døgn hvis det er parasitter eller annen bakterier i den. Det jeg har mistanke om er at du har fått parasitter med når du anskaffet deg nytt utstyr som var brukt i saltvannsakvarie. Som eksempel kan jeg si deg at om du bruker en håv i et vann og tar denne med hjem tørker den for så å gå til et annet vann å bruke den så drar du eventuelle smitteskilder med deg. Så alt som skal brukes i hagedam eller akvarie må desinfiseres.
Wiggo is offline   Reply With Quote
Old 10.04.2007, 11:39   #37 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Ok. Desinfisering er ikke greit, tror heller jeg dreper fisken før jeg dreper parasitten. Eller kanskje det ikke er så vanskelig. Brukte nesten kokende vann på pumpene (vet ikke om det er så lurt) og annet innhold. Uten om grusen da. Før de ble syke for andre gang.

De to fiskene som overlevde andre massadød er friske nå. De går med seks andre koi i samme akvarium. Det jeg har gjort er å fjerne den pumpen jeg trodde var årasken og skylt gjennom akvariet med friskt vann ca fire ganger. Tok lang tid. Men nå er akvariumet med friske og glade fisk. Litt vårivrige er de, da grusen er full med egg Så har blitt mye vannskifte i det siste.

Eter på fredslijlene mine gjør de og! Trodde de plantene skulle være koi resistante.

Men nå er dammen med fisk fra en "oppdretter" og akvariumet har fisk fra to andre. Håper ikke fiskene "dreper hverandre" med sykdommer når de kommer sammen utover våren.

Takk for respons!
Old 10.04.2007, 12:19   #38 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Det finnes vel ingen/få planter som koien kan motstå.

Til desinfisering bruker du Kaliumpermanganat.
Det selges her. http://koishop.gullfiskene.net/index.php
Old 11.04.2007, 16:56   #39 (permalink)
Member

Hei Stine, kom bare på en ting. Du vet det kanskje også, det nytter ikke å bare desinfisere kilden som du tror er årsaken, du må ta alt som er i berøring med vann. Kaliumpermaganat som Vidar Alexander nevnte er supert til dette, bare du doserer rett.
Wiggo is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
blitt, har, koimorder

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules