Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 08.03.2007, 16:59   #1 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Default Har blitt koimorder

Hei...
Jeg har blitt koimorder
Vet ikke hvordan jeg klarte det, men all fisken i undernevnte akvarium er døde.

Situasjonen er denne. Forrige uke var jeg ferdig med å senke temperaturen på akvariumet, 460l med tre koi og noen stim fisk. De var alle friske og fine. Mandag kjøpte jeg tre nye koi. I denne anledning satte jeg opp to nye pumper i akvariumet, som jeg fikk med akvariumet når jeg kjøpte det. Disse pumpene hadde gått i et saltvannsakvarium. Men før de ble satt inn til koien kastet jeg nesten alle gamle filtre og gjennomkjørte dem i en annen ferskvannstank i et døgn.

Etter en time med temp tilvenning fikk de nye koiene joine resten av koi flokken. Mens alle koiene var i akvariumet skiftet jeg ut ca 20 liter av vannet, med kaldt vann. Dette har jeg gjort mange ganger før, skiftet ut mer enn 20l liter av gangen, og det har gått fint.

Her gjørde jeg min første, idiotiske feil. De nye koiene var vant med en temp på hvertfall 18 grader. De skulle ikke blitt satt ut i et akvarium som var rundt 14 grader og kanskje lavere. Sukk, så dum er jeg iblandt.

Men første natten gikk fint, fiskene svømte sammen og alt virket greit.

Ettermiddagen neste dag, fikk de litt mat. De nye koiene spiste ikke. Min gamle koi spiste men spyttet det ut igjen med en gang. Sånn holdte de på en stund, spiste-spyttet ut-spiste-spyttet ut.

En time senere begynte de nye fiskene å svømme rart. Nesten som om de var lammet svømte de i ting (kræsjet) og brukte ikke finnene når de svømte. De brukte bare halefinnen. Da skjønte jeg at jeg antageligvis hadde vært dum og gitt dem temperatursjokk.

En etter en døde de nye fiskene. Men til min store sorg startet mine gamle koi å svømme rart også. Først virket det som om de var lammet i den ene siden og brukte ikke "styre" finnen på den ene siden. Det hele endte med at alle fiskene i akvariumet døde.

Da all fisken var ute av akvariumet satte jeg i varmekolber og satte dem på 20grader. Neste dag satte jeg ut en liten stimfisk og passet på at den ikke fikk temp sjokk. Da jeg kom tilbake til akvariumet ca fire timer senere var denne fisken også død!

Hva er det som har drept fiskene? Temperaturen, de nye pumpene som har gått i saltvann, eller de tre nye koiene (jeg tror det er lite sannsynlig at disse har vært syke)?

Hva gjør jeg nå? Vasker hele akvariumet nøye, noen forhandsregler jeg bør følge?

Mvh Stine (som føler seg ganske jævlig)
Stine is offline   Reply With Quote
Old 08.03.2007, 17:47   #2 (permalink)
G.Net Admin

Nala's Avatar

Først må du finne ut hva som gikk galt!
Siden du har hatt i mye nytt og byttet mye vann, ta vannprøver og post resultatet her!

Vaske akvariet er det siste du bør gjøre, siden du ødelegger bakteriefloraen din.
Old 08.03.2007, 19:06   #3 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Koi bør tåle slik temperatur.
Her er nok noe annet galt...
Sjekk alle vannverdier. Tror heller ikke at pumpene har hatt med seg noen stoffer som er årsak til dette. Men om det er en feil på de, kan fiskene ha fått elektriske støt.
Når fiskene spyttet ut maten, fjernet du restene da? Ellers kan matrester fort gjøre karet til en dødsfelle.
Old 08.03.2007, 19:12   #4 (permalink)
G.Net Admin

Nala's Avatar

Tviler på at det er støt. Hadde det vært det, ville fiskene vært døde på sekundet. Ikke svømt rundt på merkelig vis.

Men stine, neste gang dette skjer, bør du bytte vann med en gang du ser noe unormalt. Det er tommerfingerregel nr 1. (Etter vanntester, selvsagt!)
Old 08.03.2007, 19:23   #5 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Det kommer ann på hvor feilen ligger på elektrisk utstyr. Fiskene trenger ikke få 230V i vannet selv om utstyret går på 230V.
Er selv utdannet elektriker, og har sett div. kortsluttninger i vann. Og det kan utarte seg på div. måter. Men er forsåvidt enig med deg i at det er liten mulighet for dette.

Vannverdier er nok et viktig poeng her.

PS: Det kan lønne seg å ta "stikkprøver" av vannet i springen av og til, før vannbytter.
Old 08.03.2007, 21:26   #6 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Default vannprøver

Da skal jeg ta vannprøver. Maten de ikke spiser tar jeg alltid ut av akvariumet. Så kan ikke være det..

Poster resulatet av verdiene utover morgendagen!

Takk for respons!
Old 09.03.2007, 01:26   #7 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Hei Stine,
Kondolerer.
Enig i at temperatur ikke har noe å si på 5 grader forskjell og tilvenning i 1 time. Så du var ikke så dum her likevel.
Vannskiftet ditt på bare 20 liter skulle heller ikke gi dødelig dose hvis ikke vannverket fant på noe rart den dagen. Hvordan skifter du vann forresten? Rett fra kranen i slange eller i bøtter? Hvis bøtte, var denne helt ren og ikke brukt til annet enn vannskifte? Plumbo
De nye koiene er ikke skyld i dette. Symptomene viser klart en forgiftning av noe slag som lammer nervesystemet. Enten av gift tilført eller meget alvorlig feil i vannparametre. Har du mye sand i bunnen av karet?
Elektrisk støt har lignende symptom som Vidar-Alexander nevner, men siden de nye fiskene fikk lammelser før de gamle kan vel det utelukkes, for ingen grunn til at dine gamle skulle tåle strøm bedre enn de nye, selv om de viste seg litt mer hardfør eller tilvant vannet i karet.
TESTE VANNET. Ammonium, Nitrit, Nitrat og pH. Som Nala skriver skal du straks du ser at fiskene oppfører seg unormalt teste vannet. Som oftest ligger problem og løsning der. Ved senkning av temperaturen vil også filterbakteriene bli mindre aktiv og resultere i en mulig opphopning av ammonium i karet hvis en fórer fisken like mye som før. I kombinasjon med høy pH er dette dødelig. Og siden du skriver at du har kastet nesten alle de gamle filtrene (med bakterieflora) så ble vel filterkapasiteten kraftig redusert?
Venter spent på de vannprøvene.
Old 13.03.2007, 10:36   #8 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Default Kjemikalier

Hei igjen!
Tror løsningen er funnet. Jeg bruker nemlig bøtter, som Chasys spurte. Samme dag som jeg skiftet vann brukte vi plumbo i sluket. Sluket pleier å være veldig tett og vannet bobler ofte opp og utover gulvet hvor vi tråkker rundt. Bøttene står også på gulvet! Og når jeg skifter vann dypper jeg hele bøtta ned i akvariumet. Resten skjønner dere jo selv...

Det er heller ikke så lenge siden moren min kloret noen kluter i en bøtte som er helt lik de bøttene vi bruker til akvariumet. Trodde jeg skulle klare å holde klore-bøtta unna, men nå er jeg ikke riktig sikker på hvor den bøtten befinner seg.

Huff... Fiskene mistet noen av skjellene sine litt fort syntes jeg, altså mens de fortsatt klarte å holde seg i live. Men det kan jo være normalt.

Angående filter og sand. Filteret som stod i akvariumet før de nye fiskene kom ble ikke kastet. Filterene til pumpene som var gått i saltvann ble kastet før de ble satt i akvariumet. Så skal ha vært samme bakteriekultur. Sand har jeg ikke i akvariumet. Vannparameteret stod heller ikke i akvariumet.

Angående tester. Jeg har tømt akvariumet nå... Men har spart på noe av det 'syke' vannet for testing. Har nemlig bare ph-tester og nitrit-tester. Jeg må bare få lommeboken i riktig gir før jeg kjøper flere testesett. Vannet blir ikke for gammelt til å bli testet? Det har stått en uke allerede.

Videre er alle plantene kastet. Grusen er vasket nøye. Store steiner og andre plastikk-ting er skrubbet. Alt, bort i fra grusen, har vært i nesten kokende vann, også filterene og pumpene.

Takk for all hjelpen! Håper neste gang jeg holder koi går veldig mye bedre *sukk*. Man mister fort motet når all fisken dør...

Last edited by Stine; 13.03.2007 at 10:44.
Old 13.03.2007, 14:15   #9 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Ser ut som du har funnet årsaken da ja.
Kan være smart å ha litt system og merke alle bøtter,slanger og annet utstyr som brukes i forbindelse med fisk.

Vannverdiene vil forandre seg når vannet står. Så det har ingenting for seg å spare på vannet for senere målinger.

Håper du ikke har mistet motet, og prøver igjen. Det er tross alt slike ting vi lærer av.
Old 13.03.2007, 14:16   #10 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Forsiktighet er en dyd i denne hobbyen.
Alt utstyr som brukes til akvarium/dam sammenheng må kun være dedikert til dette, og man må være obs på hvor dette utstyret plasseres/oppbevares når det ikke er i bruk. Det er så utrolig lite mengder av de ymse stoffene/kjemikaliene som skal til for at det blir en katastrofe.

Men Stine, mist ikke motet. De fleste her hos Gullfiskene.net har gjort brølere og vet så inderlig hvordan du har det nå. Dere har en kjempeflott dam å fylle fisk i, so "keep on going"

Tags
blitt, har, koimorder

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules