Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 08.06.2007, 21:45   #11 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Kom flere prikker i morges, men fortsatt innenfor normalen etter hva jeg har skjønt. Er rimelig sikker på at det er icht nå, siden jeg oppdaget at en gullfisk også har fått en prikk på finnen. Var innom dyrebutikken, og han mente medisinen jeg har kjøpt er en av de bedre mot dette, så jeg får bare ha tålmodighet. Fiskene ser ihvertfall ut som om de er i fin form. Måtte foreta 30% vannbytte i går, da vannet begynte å bli grumsete. hadde medisin i vannet jeg erstattet. Får fortsatt bare vente........
Et spm : mannen i dyrebutikken mente jeg burde bytte ALT vann etter medisinering, OG rense filteret. Er ikke dette fy-fy?
Han mente jeg allikevel har drept all bakteriekultur, slik at det er bedre å begynne på nytt, kjøre på med middel for å fremme bakterievekst(bactocyd?), kullfilter og vanntesting/ overvåking. Er dette rett?
Taho is offline   Reply With Quote
Old 09.06.2007, 12:30   #12 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Vel, om medisinen er av de bedre på markedet tror jeg du skal ta med en "klype salt" , og når vi er inne på salt så vet jeg at Icht kan kureres med dette, men det krever høyere temperaturer og en riktig kontrollert mengde med salt. Men i og med at du har startet en behandling med malakittgrønnt, så synes jeg du skal fullføre den, og dette med 28 grader på vannet og brusestein.

Bare nevner dette for sikkerhets skyld: Vær obs på at tilsetting av malakittgrønnt må følges helt etter produsentens bruksanvisning, ellers kan du få deg en overraskelse i form av totalt havari på karet.

Din antagelse at det er fy-fy ang bytting av alt vann er helt korrekt. Tror personen i butikken ikke har tingene helt på greip med en slik uttalelse. Først og fremst så er dette noe man gjør ekstremt sjeldent, og da snakker vi om situasjoner som ikke inkluderer Icht angrep i ferskvann. Det kan være så at filteret er helt på bunn og at bakteriekulturen er nærmest utdødd, men dette er ikke grunn nok til å gå så drastisk til verks. Det er en hensikt for at man foretar delvannsbytter og ikke skifter alt av vannet ved vannbytter. Ved bytting av alt vann, så vil dette medføre til stress for fiskene ved at vannkjemien kan bli mye forandret fra hvordan det opprinnelig var i karet. Og ergo, stress kan medføre til mer sykdom. Jeg tror det beste er at etter en endt behandling med malakittgrønnt, så foretar man et delvannsbytte og filtrerer over kull. Og etter et par dager med kullfiltrering, så har man oppi (helst direkte i filteret) tilsetting for å fremme bakterieveksten. Under hele behandlingen med malakittgrønnt og tiden etter med kullfiltrering, så bør man hyppig overvåke/teste ammoniakk- og nitrittverdier. Selv de minste utslag på dette kan medføre til nye angrep og i verste fall andre symptomer.

Tvi, tvi, og lykke til
Old 10.06.2007, 19:20   #13 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Nå har jeg lest og studert på nettet, men det er bare frustrerende! Alle har forskjellige behandlinger og kurer.... Fikk ved en tilfeldighet tak i ei bok på engelsk som omhandler parasitter hos ferskvannsfisk (lånte den av en som har gått akvakultur). Her var det 13 sider med forskning på behandling av icht(til og med bilde av fisk med icht). Så nå har jeg studert parasittens biologi også Det viser seg imidlertid at malakittgrønt ikke er den mest effektive behandling ifølge de studiene. Det dreper parasitten i 3. stadie (når den er på jakt etter ny vert). Methylenblått er mer effektivt, og hadde hatt god effekt i alle forsøk både i anlegg, dam og akvarie. Den kunne visstnok drepe parasitten idet den forlot fisken. Det aller mest effektive var en blanding av disse evt malakittgrønt og formalin. Har derfor tilsatt rett mengde methylenblått i tillegg i går kveld, og undere over alle under : det er EN liten prikk igjen på slørhalen(er usikker på om det er sår etter parasitt eller parasitt), den har sluttet å klø seg helt frenetisk og ser mer tilpass ut. Fiskene er fortsatt i god form! Målte vannkvaliteten i går kveld i tillegg, fortsatt ingen nitrtitt, ph ok men litt hardt vann (sansynligvis pga salt). Akvariet ser ut som om det er fyllt med "grønn gugg" men, men. Fikk sett en parasitt "bryte seg ut" i går kveld rett etter tilsatt methylenblått. Det så ikke noe særlig ut for fisken!!! Ser faktisk ut som om jeg ikke mister noe fisk i denne omgang. (men det kan jo fort snu igjen....).
Begynner egentlig å bli litt interessant dette!
Old 10.06.2007, 21:38   #14 (permalink)
G.Net Admin

Utrolig bra at du setter deg så godt inn i sykdommer

Jeg kjenner meg igjen ang din frustrasjon. Det utrolig hvor mange forskjellige svar man kan få bare ved å gå fra butikk til butikk. Men nå skal det sies at det er mange effektive behandlinger mot samme sykdommer, og ofte er det slik at man velger forskjellige framgangsmetoder ut ifra hvor langt ting har utartet seg.

Det er helt riktig at malakittgrønnt ikke er så effektiv som mange skal ha det til. Den beste effekten er som du har funnet ut og kombinere malakittgrønt med methylenblått. Det har du jo nettopp fått bekreftet. Men være obs på at dette ikke er akkurat som hostesaft man tilsetter. Dette er utrolig kraftige remedier, og kan være kreftfremkallende. Og hyppig bruk kan forårsake skadevirkninger for fiskenes helse. Jeg er tilhenger av å unngå medisinering så langt man kan, men selvfølgelig; må man, så må man.

Så bra at ting begynner å se bedre ut
Old 12.06.2007, 00:20   #15 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

well done
Old 12.06.2007, 20:32   #16 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Kom en prikk til etter den jeg trodde var siste i forrige innlegg. (innbitte parasitter dette!!) Den siste prikken (foreløpig) har falt av i dag, så nå er det bare å krysse alt jeg har for at parasittene dør ut. Prikken på finnen til gullfisken har forsvunnet for flere dager siden, og den har ikke blitt angrepet igjen. Lurer på om den formen for slørhale jeg har (knudrete hode) er spesielt utsatt for parasittangrep siden det er mange plasser for parasitter å gjemme seg i huden på hodet. Det er jo også der den har blitt angrepet, den har bare hatt en prikk ellers på kroppen. Har i tillegg til kuren gitt den et saltbad i dag pga alle småsår i hodet etter alle parasitter. Det jeg egentlig lurer på er : hvor lang tid vil det ta før disse småsårene å gro? (de blir jo også hvite). Jeg skal være sikker på at jeg har tatt knekken på parasitten før jeg avslutter medisineringen
Litt rart at ingen av fiskene har vist andre sykdomstegn enn kløe og prikker!
En annen ting jeg lurer på er : nytter det å isolere slørhalen om jeg ser at jeg ikke har klart å drepe alle parasitter, medisinere hovedkaret i 3 dager til for så å avslutte medisineringen der? (men fortsette å medisinere slørhalen i karantene) Noen erfaringer?
puh... ble langt dette
Old 12.06.2007, 21:46   #17 (permalink)
G.Net Admin

Det forekommer at disse parasittene er seiglivet(kan være meget frustrerende )
De slørhalene med disse bringebær/moltebær foldene på hodet er kjent for å være utsatt for bakterie- og parasittangrep, så man må passe ekstra godt på disse.

Småsår gror stort sett ganske fort, men dette avhenger av hvordan vannkvaliteten er. Det er f.eks påvist at vann med høyere nitratinnhold hemmer sårhelingen. Men i løpet av 4-5 dager så burde du se forandringer på sårene.

Det er faktisk ikke så uvanlig at det er fisker som ikke blir angrepet. Den generelle allmenntilstanden er som oftest den avgjørende faktoren om fisk blir angrepet av Icht eller ikke. Det kan faktisk oppstå Icht i karet ditt uten at du er klar over dette, for hvis vannkvalitet og helsetilstanden på fiskene er helt optimale, så klarer ikke parasitten å få rotfeste og dør ut.

I ditt tilfelle så tror jeg at det ikke er nødvendig å skille ut fisker i egen karantenetank, men heller fokusere på å fullføre den medisinske behandlingen i hovedkaret. Uansett bør man behandle hovedtanken i sin helhet for å få bukt med dette. Ta heller fisker ut for saltbad når dette passer, men pass på at ikke saltnivået blir for høyt da slørhaler normalt ikke håndterer like store saltmengder som vanlig gullfisk.

Undersøk nøye forholdene til fiskene, og se om det er en årsak utenom stress som har forårsaket utbruddet.

Vi får håpe at du har fått bukt med dette nå
Old 15.06.2007, 13:55   #18 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Ingen nye prikker i går, ingen i dag!!!
ser ut som om jeg har vunnet, og parasiten er død..... Sårene er bedre, og fiskene ser fortsatt ut til å ha det bra!
Fullfører kuren, så får vi se
Old 15.06.2007, 20:29   #19 (permalink)
G.Net Admin

Det var kjempeflott
Old 20.06.2007, 12:24   #20 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Selvfølgelig : alt godt varer ikke evig!
ca 2 timer etter forrige post kom det nye prikker!!! Har funnet ut at jeg har utsatt både filteret og fiskene for nok medikamenter, så jeg har byttet ca 40% vann og kjørt igjennom kullfilter. Har deretter tilsatt salt (som vel også har kurativ effekt etter oppskrift i denne linken : http://www.koivet.com/html/articles/...egory=17&name=
Dette var ca 36 timer siden, og det har i alle fall ikke spredt seg, så vi får se!
Har fundert litt over om dyrebutikkers bruk av medikamenter og parasittenes økende motstandkraft overfor disse.....
En annen ting jeg har lært: Karantenekar!!! (annen tråd)
Reply

Tags
hvite, med, prikker, slørhale

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules