Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 21.06.2007, 01:10   #21 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Disse var noen skikkelige hardauser.
Dette kan være en generasjon av Icht hvor noen av "forfedrene" har overlevd en medisinsk behandling. Det du er inne på ang økende motstandskraft er et faktum. Man hører stadig om tilfeller hvor enkelte medisiner ikke biter på parasitter eller bakterier lengre.
Det har faktisk forekommet utbrudd av superbakterier i akvarier som har nærmet seg grensen hvor det begynner å bli farlig for mennesker.
Old 21.06.2007, 14:27   #22 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Vel, fiskene ser ut til å trives bedre med saltkuren!, fortsatt ikke utbrudd av nye prikker- ser at det er etpar parasitter som er på tur å "bryte seg ut" alstså har de kommet inn under huden før jeg tilsatte salt (begynner å få trening i å se hvor det er parasitter under huden etter timers nitidig stirring). Har kjøpt esha exit som jeg har i bakhånd i tilfelle dette ikke funker (den selger de ikke på min akvariebutikk, så jeg har en misstanke om at den kan være effektiv jfr innlegget over)
Taho is offline   Reply With Quote
Old 21.06.2007, 22:06   #23 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Nå er det nok! Død over parasittene!!! En av mine andre fisk har fått etpar prikker, og slørhalen flere. Nå er det i gang med ny kur!! Funker ikke dette vet jeg ikke hva jeg gjør.... Kan jo ikke risikere å ha noen av disse fiskene i nytt kar før de er friskmeldte. Så lenge det er en som er syk, er jo parasitten der! Mulig jeg snakker med dyrebutikken om å erstatte fisken. (har kjøpt både planter og fisk på samme sted) Hva i alle verdens slags parasitt er dette?
Den har overlevd malakittgrønt, methylenblått og salt. Formalin neste? *frustrert*
Old 22.06.2007, 02:10   #24 (permalink)
G.Net Admin

Du bør være forsiktig med kjøre med mer medisinering nå. Dette kan rote deg dypere inn i elendigheta, så den kuren du er i gang med nå bør vurderes som den siste. Hvis utbruddet ble introdusert ved at du kjøpte én fisk i dyrebutikken, så ville jeg ha tatt meg en alvorsprat med dem. De må bli oppmerksom på dette hvis det er hardføre Icht som går i karene deres.
Normalt skal det ikke være noe stort problem å få bukt med disse parasittene, så dette er svært mistenksomt som det har blitt konkludert med tidligere i tråden.

Jeg selv ville ha vurdert nå å isolere de fiskene som har symptomer.

Hvilken temperatur kjører du på nå, og hva er vannverdiene?

Du får stå på, selv om det er frustrerende og noe dritt
Old 22.06.2007, 13:35   #25 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Esha Exit reklamerer med at den ikke tar knekken på filterbakterier.
Kjører på 28*C ved medisinering. Nitritt : 0, Nitrat :0, PH 7,2, GH 7, KH 6. Tilfører extra oksygen i vannet nå også pga medisinering.
Tør ikke ta noen av disse fiskene ut av dette karet og over i et større i tilfelle dette er noe jeg ikke klarer å knekke (kan jo ta smitten med seg selv om det ikke er synlige utbrudd). Isolerer derfor ikke de syke fiskene nå, de er jo på en måte "indikatoren" på om jeg klarer å knekke denne parasitten.
Tror nok det er slørhalen jeg kjøpte som er årsaken til utbruddet, hadde ingen symptomer i karet før jeg kjøpte den. Ser dessuten som om parasitene borer seg "lengere ned" i hjelmen på denne, og ligger der en god stund før de bryter ut. oppdaget jo dette ca. et døgn etter at jeg hadde kjøpt den, og til å begynne med bare på den. Regner ikke med at jeg hadde smitten i karet før jeg kjøpte fisk fra denne butikken, for da var det tomt (gikk tomt med bare planter 3-4 uker før jeg introduserte de første fiskene)
Old 22.06.2007, 13:51   #26 (permalink)
G.Net Admin

Vel, ut ifra det du har målt i karet samt temperaturen, så er alle forhold optimalt tilrettelagt for at du skulle kunne ta knekken på parasittene. Men dette er jo selvfølgelig i henhold til normalen. I ditt tilfelle så har tingene strukket seg til den andre enden, så vi får håpe på at Esha Exit gjør jobben.

Tvi, tvi
Old 26.06.2007, 22:34   #27 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Så var det slutten på denne historien da. Bestemte meg i dag, slørhalen er dratt til den evige fiskehimmel. Så ut som om icht parasittene formerte seg under huden på den (ble en blemme når prikkene skulle dette av, slik at de ble liggende inne i denne blemma). De andre fiskene er friske, så Esha Exit gjorde jobben! Fortsetter enda med medisin i morgen før jeg avslutter.
Så nå har jeg bare en gullfisk igjen (+ 4 andre)*snufs*. Men jeg kommer sterkere tilbake med større akvarie, og mange gullfisk! Men degenererte gullfisk med"hjelm" blir det aldri mer! koseplass for parasitter i hudfoldene til disse "bringebærhodene"!
Old 26.06.2007, 22:56   #28 (permalink)
G.Net Admin

Jeg føler med deg
Men det er nå slik i denne hobbyen at dette forekommer.
Vel, du har jo nå et nytt spennende prosjekt som innbefatter større vannmengder å kose deg med

Tags
hvite, med, prikker, slørhale

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules