Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Kjøpte en ny slørhale på Onsdag. Oppdaget på fredag kveld at den hadde fått hvite prikker på hodet. Prikkene er på et vis utpå hodet. Spurte på dyrebutikken, og de mente det kunne være hvitprikk, og ga meg medisin mot dette. Den hadde jeg i akvariet i går kveld. I løpet av natta har alle prikker forsvunnet (var bare 4), men nå i ettermiddag har den fått en ny prikk. Lurer derfor på om det ikke virker? ![]() Middelet jeg bruker er EXRAPID og inneholder malakitgrønnt. Middelet skal has i 1 gang, så skal man vente 5 dager før man skifter 1/3 vann og kjører gjennom kullfilter. Slørhalen er forøvrig i fin form, spiser godt, men ser ut til å klø på hodet? De andre fiskene viser ingen symptomer på noe som helst Last edited by Taho; 06.06.2007 at 19:23. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei taho, og ![]() Dette med behandling av hvitprikk skal normalt gjøres i 2-3 runder med andre medisiner. Jeg kjenner dessverre ikke Exrapid, så jeg tørr ikke å anebefale deg å kjøre en runde til. Nå skal det sies at malakittgrønnt ikke er borte enda i vannet ditt, så den vil nok forsatt ha innvirkning på fisken. Tok du vannskifte før du hadde medisinen oppi? Dette anbefales da man får "skyllet ut" en del parasitter med et 50% vannskifte før medisinering. Tror du i første omgang skal avvente å se hvordan dette utvikler seg. Ville også i denne sammenhengen ha økt tempraturen til 28 grader (øk en grad om dagen) da dette øker hastigheten på syklusen som Icht (Ichthyophthirius) har. Her bør du også ha oppi en luftestein da oksygentmettingen vil gå ned ved høyere tempraturer. Ta også oppi akvariesalt (fåes kjøpt hos akvariebutikk). Dette skal i utg. pkt. kunne ta knekken på Icht alene. Ta oppi ca 3 ts per 50 liter vann foreløpig, men gjør dette gradvis: først 1 ts per 50L, og deretter vent ca 2 timer og tilsett en ny ts per 50L. Etter 2 nye timer tilsetter du den siste ts per 50L. Sist og ikke minst: du må ikke fôre nå fordi filtret ditt er garantert nede på bånn pga malakittgrønnt, og dette vil kunne ende med nitritt krasj. Du får prøve dette og gi oss en status. Lykke til!
__________________ Carpman |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Hei, Carpman! Har prøvd både temperaturøkning og akvariesalt, men prikkene forsvant ikke. Har også foretatt vannskifte (1/3) før medisinering. Lurer egentlig på om dette er hvitprikk siden fisken ikke viser noen andre symptomer enn kløe, og siden andre fisker ikke har fått noe? Dette har jo pågått i 5 dager allerede. Mater ikke, har lest nok om medisinering og "filterdød" på dette og andre forum til å ha skrekken for det ![]() ps! Prikkene kommer alltid på samme plass, kommer og går liksom???? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hmm! Icht er en svært vanlig parasitt i akvarier, og normalt skal den ikke kunne infisere fiskene med mindre det er problemer med allmenntilstanden. Det kan hende at fisken er noe redusert for tiden pga innflyttingsstress slik at den er den eneste som blir angrepet. Icht kommer og går ut ifra sin syklus, og det kan hende at den angriper samme plass fordi fisken er svakest der. Uansett tror jeg du bør avvente foreløpig og overvåke fortløpende tilstanden. La kuren gå ut og skift med temperert vann ved kurens slutt. Fortsett med salting ved vannbytter inntil videre.
__________________ Carpman |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Hei igjen! Er nybegynner (nesten) så jeg søker og leser alt jeg klarer å finne på nettet. Fant ut at jeg ikke skal ha panikk riktig enda, parasitten kan ha kommet seg under huden FØR behandling startet. Jeg får vente, vente, vente ![]() Leste dette i en artikkel om saltbehandling av ichy : http://koi.no/helse/ichthyophtirius.html |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
He-He... prøvde på det, men hver gang jeg nærmer meg glasset freser den i FULL fart fram og tilbake, og tror det er mat! Den slørhalen er ihvertfall ikke noen linselus, fikk bare bilde av halen eller uklare bilder av hodet Dessuten er det bare en bitteliten prikk igjen, jeg får bare ha tålmodighet og vente!
|
| | |
![]() |
| Tags |
| hvite, med, prikker, slørhale |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|